Článek
„Rádi bychom jednání dokončili co nejdříve. S oběma jsme ušli dlouhou cestu,“ prozradil Bloombergu turecký ministr průmyslu a technologií Fatih Kacir. Zároveň dodal, že vláda jedná také s dalšími výrobci, jmenovitě se SAIC a Great Wall Motor.
Jelikož má Turecko s Evropskou unií dohodu o celní unii, nabízí se tím čínským firmám další možnost, jak vstoupit na trh EU.
Největší čínský výrobce elektromobilů BYD už koncem loňského roku uzavřel smlouvu s Maďarskem, kde postaví svou vůbec první továrnu v Evropě.
Ani samotné Turecko však není zanedbatelným trhem. Loni tam elektromobily tvořily 7,5 procenta všech prodaných automobilů a v dalších letech má číslo dál růst.
Výzkumná společnost BMI předpovídá, že podíl elektromobilů na domácím prodeji aut v Turecku dosáhne v roce 2032 30,4 procenta.
Generální ředitel BYD Europe Michael Shu minulý týden uvedl, že pro příští rok vidí prostor pro druhou evropskou továrnu vedle již zmíněné v Maďarsku, která už se staví.
Evropské investice mohou BYD pomoci vyhnout se potenciálnímu navýšení cla v EU, která tento krok u elektromobilů dovážených z Číny zvažuje, připomněl Bloomberg.
Investice čínských automobilek v Turecku by podle agentury byly pro tureckou vládu požehnáním, neboť ta se už dlouhá léta snaží využít své polohy spojující Asii a Evropu k přilákání zahraničních investic do svého výrobního sektoru. Dosud však nepříliš úspěšně.