Článek
Obyvatelé Ústeckého kraje na celoroční jízdenku na místní městskou dopravu museli pracovat 30,6 hodiny. Jihomoravan na roční jízdenku vydělával 28,3 hodiny.
Na celoroční jízdenku v Olomouci naopak obyvatel Olomouckého kraje vydělával průměrně 20,6 hodiny. Obyvatel Karlovarského kraje na celoroční jízdenku potřeboval 21 a půl hodiny práce.
Praha kompenzovala 70 procent nákladů
Cena jízdného je závislá i na kompenzaci nákladů městem. „Například Praha v roce 2015 kompenzovala 70 procent nákladů městské hromadné dopravy, což se odráží i na tom, že nabízí čtvrté nejlevnější roční jízdenky ze všech krajských měst,“ uvedla Zuzana Lhotáková ze SAS Institute.
„Nejméně naopak dotuje svoji veřejnou dopravu Ústí nad Labem. V roce 2015 hradilo město 37 procent nákladů, což se promítlo i na ceně ročního kupónu. Ten je dnes v Ústí druhý nejdražší z celé České republiky,“ dodala.
Nejlevnější jednorázové jízdenky v Olomouci
Pokud byste do města zavítali jako turisté a chtěli se vozit po celý den, nejlevněji byste jízdenku pořídili v Olomouci. Za celodenní jízdenku po hanácké metropoli zaplatí zájemce 46 korun. Jen o čtyři koruny více se zaplatí v Jihlavě a Českých Budějovicích.
Pod hranici 60 korun se vejdou ještě Pardubice a Plzeň. Naopak 110 korun za celodenní jízdné si účtuje dopravní podnik v Praze, 90 korun v Brně. Zbytek měst se vejde do rozmezí 70 až 80 korun.
Nejlevnější základní jízdné je v Olomouci, kde se zaplatí 14 korun za 40 minut jízdy. V Hradci Králové s podobným rozsahem linek MHD stojí základní jízdenka 20 korun. Ve špičce platí jízdenka 35 minut, mimo špičku 50 minut. V Karlových Varech stojí šedesátiminutová jízda 25 korun.
Nejvytíženější MHD v Praze a Brně
Nejvytíženější MHD má podle očekávání Praha. Mezi lety 2011 a 2015 přepravila v průměru jednu miliardu a 342 miliónů lidí ročně. Druhé Brno přepraví prostřednictvím městské hromadné dopravy 353,3 miliónu lidí ročně.
Pokud bychom sečetli všechny obyvatele města a lidi dojíždějící za prací, zjistili bychom, že nejvytíženější je i při tomto přepočtu MHD v Praze (952 jízd na hlavu) a MHD v Brně (816 jízd na hlavu). Na dalších místech by se umístila MHD Plzeň s 523 jízdami na hlavu a MHD Ústí nad Labem s 451 jízdami.
Ostrava jako třetí největší město Česka, s druhým nejvyšším počtem linek a druhou nejdelší celkovou délkou linek, skončila v žebříčku až na devátém místě. Městskou dopravou se každý obyvatel a dojíždějící do Ostravy svezl v letech 2011 až 2015 průměrně 287krát ročně.