Článek
Vítězný poplatek za zadání příkazu či změny trvalého příkazu přes internetbanking navázal na vítězství v 1. kole.
„Tento poplatek byl favoritem od samého počátku, neboť poslední dva roky skončil v anketě vždy těsně druhý. Jde typicky o poplatek, kdy banka trestá klienta za chování, které po něm sama vyžaduje – soběstačné a samostatné obsluhování bankovního účtu prostřednictvím internetbankingu,” říká provozovatel www.bankovnipoplatky.com Patrik Nacher.
Poplatek za provedení jednorázového platebního příkazu v internetovém bankovnictví zaplatíte například u GE Money Bank, kde tato služba stojí 6 korun (Konto Genius Basic). U České spořitelny uhradíte za tuto službu nazvanou převzetí platebního příkazu v internetbankingu 5 korun. U Komerční banky zaplatíte poplatek pod názvem položka vzniklá z příkazu k úhradě u internetbankingu ve výši 6 korun. U Era Poštovní spořitelny vyjde platba přes internet na 2 koruny. Naopak menší banky tento poplatek obvykle neúčtují.
„Mým favoritem byl nicméně poplatek, který letos skončil na druhém místě – poplatek za vedení účtu zemřelého klienta. Domnívám se, že zpoplatňovat účet klientovi (respektive jeho dědicům), jenž nežije, tudíž nemůže s takovým kontem nijak disponovat, je nemravné. Samotné finálové hlasování bylo nejtěsnější v historii ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek,“ dodává Nacher.
Výsledky finálového kola hlasování: | ||
---|---|---|
1. Poplatek za zadání příkazu či změny trvalého příkazu přes internetbanking | 31% | 627 hlasů |
2. Poplatek za vedení účtu zemřelého klienta (po dobu dědického řízení) | 28% | 568 hlasů |
3. Výše poplatku za vklad na účet na přepážce třetí osobou | 16% | 325 hlasů |
4. Poplatek za autorizační SMS | 15% | 292 hlasů |
5. Poplatek za dotaz úřední osoby | 13% | 266 hlasů |
Celkem hlasovalo: 2078 |
Z loňského ročníku bylo nominováno devět nejúspěšnějších poplatků (mimo vítěze) a lidé mohli do neděle 13. prosince 2015 nominovat další poplatky, a to do celkového počtu 15 bankovních poplatků, o kterých se hlasovalo od 14. prosince do 31. ledna 2016.
Anketa by kromě zjištění postojů bankovních klientů měla do značné míry, a v minulosti se tak opakovaně stalo, vyvinout tlak na banky při změně jejich poplatkové politiky. Pozitivním výsledkem naší ankety je fakt, že výnosy z bankovních poplatků za celý bankovní sektor poslední dva roky klesají.
V prvním kole, které skončilo 31. ledna, vybrali návštěvníci webu pět nejabsurdnějších poplatků, které získaly největší počet hlasů. Celkem v něm hlasovalo 10 701 klientů. Ve finálovém kole se ankety zúčastnilo 2078 respondentů. Celkem se tedy 11. ročníku zúčastnilo 12 779 bankovních klientů.
Nejabsurdnější bankovní poplatky za roky 2005 až 2014 |
---|
2005 – poplatek za příchozí platbu |
2006 – poplatek za výběr z bankomatu vlastní banky |
2007 – poplatek za vedení běžného účtu |
2008 – poplatek za nadměrný vklad |
2009 – poplatek za vklad na přepážce na vlastní účet |
2010 – poplatek za výběr na přepážce z vlastního účtu |
2011 – poplatek za předčasně splacený úvěr |
2012 – poplatek za zjištění zůstatku přes bankomat |
2013 – poplatek za vedení účtu k hypotečnímu, spotř. úvěru nebo úvěru u stav. spoř. |
2014 – poplatek za výpis z účtu zaslaný elektronickou cestou |