Článek
V červenci 2020 proběhla liberalizace taxislužby, mimo jiné tehdy zrušila povinné taxametry nebo zkoušky z místopisu. V posledních letech od pandemie covidu i v důsledku války na Ukrajině přibylo zahraničních řidičů. Díky digitálním platformám typu Uber a Bolt do cíle řidiče vede navigace, takže se nepotřebuje se zákazníkem vůbec bavit.
„Situaci v taxislužbě považuji za alarmující. Přetrvává obrovský zájem o výkon práce řidiče taxislužby u cizinců ze třetích zemí, přičemž je evidentní, že většinou neznají český jazyk a mají minimální povědomí o zákonných povinnostech souvisejících s výkonem tohoto povolání,“ řekl Novinkám náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
„V poslední době se rovněž množí stížnosti, že tito řidiči mají problémy s řízením vozidla v hustém provozu a pravidly silničního provozu obecně,“ dodal.
Parkování zdarma pro elektroauta v Praze končí. A co další města?
Počet osobních aut narostl mezi roky 2019 do letoška o 11 procent, u vozidel taxi byl nárůst 23 procent. Škodní frekvence u taxi stoupla ze 13 na 16 procent, což odpovídá 16 nehodám na sto vozidel taxi. To je 4,7krát víc než u běžných osobních aut. V roce 2019 to bylo jen 3,7krát více, uvedla ČKP.
Pojišťovny nemají k dispozici data, kdo vůz při nehodě řídil. Mají jen informace o pojistníkovi, provozovateli, což je většinou firma.
Uber a Bolt se mezi taxislužby zařadily právě díky tomu, že byla zrušena povinnost mít taxametry, které tyto služby nepoužívají. I řidiči alternativních taxi potřebují průkaz řidiče taxislužby – tzv. žlutou kartu, živnostenské oprávnění – koncesi a auta musí být označena žlutou kulatou evidenční nálepkou vozidla taxislužby. |
---|
„Aktuálně je v běhu novela zákona o silniční dopravě. Poslali jsme proto na ministerstvo dopravy připomínky směřující k řešení zmíněných problémů. Inspirovali jsme se nedávnou změnou legislativy v Polsku, kde se jim podařilo tyto problémy vyřešit. Věřím, že se to prostřednictvím zmíněné novely podaří i nám,“ uvedl Hřib. Podrobnější k návrhu být nechtěl.
Anketa
Klíčovou změnou platnou od léta v Polsku je povinnost řidiče taxi mít polský řidičský průkaz. V Polsku to přineslo úbytek zahraničních řidičů, ale také zdražení služeb a delší čekací lhůty. Pro upřesnění, neznamená to že všichni řidiči musí do autoškoly, většinou úřady jen zahraniční průkaz ověří a za pár měsíců vydají polský.
Expert: Český řidičák není špatný nápad
V Česku je pro vyřízení taxikářského oprávnění potřeba splnit základní podmínky, jako je věk 21 let, čistý trestní rejstřík, a zaplatit správní poplatek 500 korun. O oprávnění řidiče taxi si podle ministerstva dopravy může požádat klidně i ten, kdo nemá řidičský průkaz. Podle úřadu mu k ničemu není, pokud nemůže řídit.
Řídit u nás lze obecně s jakýmkoli zahraničním řidičákem podle vzorů z mezinárodních úmluv. Tyto cizí doklady se ale podle informací policie občas falšují. I jejich kontrola je obtížnější než platnost tuzemského řidičáku, kterou policie ověří v databázi.
Mluvčí ministerstva dopravy Alena Mühl potvrdila, že dostali od Prahy řadu návrhů k úpravám v oblasti taxislužby, které nyní analyzují. Stanovisko zatím nemají, ve Sněmovně neproběhlo ani první čtení novely.
Anketa
Zpřísnění pravidel pro taxi by vítal dopravní expert Roman Budský z platformy Vize 0. „Aby měli český řidičák, není špatný nápad. Jezdí v Česku a měli by znát naše pravidla. Domnívám se, že mnozí z nich je neznají,“ řekl Novinkám.
„S některými zahraničními taxikáři jsem se za jízdy trochu bál. Nejde jen o dodržování rychlosti, ale i změny jízdních pruhů nebo náhlé odbočení přes dvě čáry, protože si pokynů v navigaci všiml na poslední chvíli,“ popsal Budský.