Článek
„Situace v automobilovém průmyslu je nadále velmi složitá. Nedostatky komponentů, hlavně polovodičů, vedou k omezování výroby u našich zákazníků, a tím i ke snižování objemu výroby v našem výrobním závodě. Zákazníci snižují objednávky v krátkém časovém horizontu, a tak často nemůžeme reagovat jinak než rušením již naplánovaných směn,“ uvedl jednatel českobudějovického závodu Bosche Milan Šlachta.
Jak v červnu řekl, loni přesměrovali výrobci čipů své kapacity na zákazníky spotřební elektroniky, protože automobilový průmysl zažil kvůli covidu útlum, zatímco prodej počítačů či telefonů rostl. Když se výroba aut vrátila na předkrizová čísla, kapacita chybí.
Škoda skladuje nedokončené vozy na královéhradeckém letišti. Chybějí čipy
Bosch měl v květnu a červnu řadu zákazníků, kteří omezili výrobu i na měsíc, rušil proto desítky směn. Šlachta míní, že problémy budou pokračovat i ve třetím čtvrtletí. V Budějovicích firma nejvíc sleduje vývoj u producentů granulátu pro výrobu plastových dílů. V celém koncernu funguje několik krizových týmů, které řeší nedostatek čipů nebo plastů.
Máme nařízení vybírat dovolené, zakázek je málo. Zatím nechceme přistoupit k dramatičtějším věcem jako snižování stavů, ale situace je krajně nejistá.
Problémy jsou i v Dačicích
Dačická firma THK Rhythm Automotive Czech jedná o rušení směn s odboráři. „Máme pocit, že situace se v posledních týdnech zhoršuje, k tomu se kromě čipů přidávají problémy se zámořskou dopravou, cenami komodit, dostupností. Teď nám způsobily problémy záplavy v Německu, kdy naši subdodavatelé museli zavřít, aby dali provozy do pořádku. Momentálně máme výrazně míň zakázek, než jsme počítali, a musíme se s tím vyrovnávat,“ uvedl finanční ředitel firmy Ladislav Černý.
Začátkem srpna bude v THK s 800 pracovníky plánovaná dvoutýdenní odstávka. Už teď ale vedení řeší s odbory rušení směn za zkrácené mzdy. „Máme nařízení vybírat dovolené, zakázek je málo. Zatím nechceme přistoupit k dramatičtějším věcem jako snižování stavů, ale situace je krajně nejistá a nevidíme světlo na konci tunelu. Zákazníci by rádi vyráběli, ale nemají z čeho, takže nám zakázky posouvají,“ dodal Černý.
Po čipech budou brzy chybět baterie do elektromobilů, předpovídá studie
Strakonická ČZ s více než 1100 zaměstnanci se s poklesem poptávky nesetkala. Dodává nejen výrobcům aut, ale i firmě John Deere, jež vyrábí traktory. „Spíš se musíme hodně činit, abychom byli ve stavu plnit objednávky. Teď je celozávodní dovolená, ovšem některé výrobní celky pár dní pojedou, aby zajistily požadavky zákazníků,“ řekl mluvčí ČZ Jan Pěnkava.
Budějovický Bosch s 3800 zaměstnanci, jenž patří do skupiny největšího výrobce komponentů do aut, skončil loni ve ztrátě po zdanění 121,9 milionu při tržbách 17,4 miliardy Kč. Příčinou byla koronakrize stejně jako u THK, jež měla loni provozní ztrátu 66 milionů korun, když utržila 3,7 miliardy. Bosch i THK byly předloni v zisku. ČZ měla loni nekonsolidované tržby 1,33 miliardy korun a bude v zisku.
Zakázky se posouvají i o měsíce
Zhruba o 30 procent méně zakázek zaznamenala také společnost Retex z Moravského Krumlova, propad obchodu v divizi automotive očekává i břeclavský Gumotex.
Brněnská společnost Awec předpokládá, že situace na světovém trhu firmy na konci dodavatelského řetězce teprve postihne. Vyplývá to z odpovědí zástupců firem.
Nedostatek čipů bude autoprůmysl sužovat ještě minimálně rok
Společnost Retex dodává pro automobilový průmysl, který tvoří zhruba polovinu obratu, netkané textilie.
„Některé zakázky jsou posouvány o týdny až měsíce. Menší objem zakázek v tomhle odvětví se nám daří kompenzovat projekty ve stavebnictví a dopravě, takže zatím to na nás nemá přímé dopady. Právě nestabilita v automobilovém průmyslu je důvodem, proč se snažíme hledat nové projekty v jiných odvětvích,“ řekl ředitel společnosti Robert Šimek.