Článek
Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (ANO) bude o situaci kolem AdBlue jednat se zástupci dopravců, Správy státních hmotných rezerv (SSHR) a Čepra. Havlíček na dotaz uvedl, že ve hře je nákup AdBlue do nouzových rezerv státu, případně jiná pomoc při distribuci aditiva mezi dopravce
AdBlue se používá při úpravě výfukových plynů vznětových motorů na úroveň emisních limitů. Vstřikuje se před katalyzátor výfukových plynů. Spotřeba AdBlue představuje přibližně 3 až 7 procent spotřebovaného paliva. |
Bez aditiva AdBlue se s začátkem emisní normy Euro 5 po roce 2011 podle dopravců neobejde takřka žádné nově vyrobené užitkové vozidlo, s platností normy Euro 6 je ke svému provozu potřebují i mnohá osobní vozidla se vznětovým motorem.
„Nedostatek AdBlue by byl zásadní problém pro provoz kamionové dopravy, kde je tato technologie za účelem snížení produkce emisí využívána. Bez AdBlue nejsou moderní kamiony a část naftových osobních vozů schopny provozu,” připomněl hlavní ekonom skupiny Roklen Pavel Peterka.
Problém s nedostatkem kapaliny AdBlue v Evropě není možné podcenit. Chceme se vyvarovat problémů u našich motoristů, dopravců a v průmyslu. Na nic proto nečekáme,vytvořili jsme mimořádný AdBlue tým a na dnešní odpoledne jsem svolal jeho jednání za účasti MD, MPO, SSHR a ČESMAD.
— Karel Havlíček (@KarelHavlicek_) October 21, 2021
Největším výrobcem aditiva AdBlue, což je roztok syntetické močoviny, je v regionu slovenská firma Duslo, která patří do skupiny Agrofert. Dopravci upozorňují na to, že už zaznamenali lokální výpadky v dodávkách AdBlue.
V naftových motorech Audi se objevila chyba, vstřikují méně AdBlue
AdBlue se vyrábí jako vedlejší produkt výroby hnojiv a jeho produkce se chemičkám kvůli vysokým cenám plynu nyní nevyplácí. Tekutinu nelze ničím nahradit. Motor lze teoreticky nastartovat i bez ní, v autě to ale nedovolí elektronika.
„Řada ekonomů, zástupců průmyslu a odborníků na dodavatelsko-odběratelské řetězce varovalo, že výpadky výrobních vstupů v jednotlivých sektorech se dříve nebo později budou přelévat i do dalších odvětví. Toto obzvláště platí pro chemický průmysl, který je silně provázaný,” konstatoval Peterka.
Kamioňák nad zlato. Nedostatek řidičů řeší celá Evropa, v Česku jich chybí 20 tisíc
„Výroba jedné látky vede k řadě vedlejších produktů dalších chemických výrobků a sloučenin. S tím se v chemickém průmyslu při plánování dodávek výrobních vstupů a plánů na další výrobu přirozeně počítá. Tento silně provázaný segment ekonomiky je proto náchylný na výpadky – obzvláště na výpadky globální,” dodal.
„Pokud se nepodaří dodávky AdBlue znovu nastartovat, pak můžeme očekávat významný problém v kamionové dopravě a další zpoždění dodávek, což by vedlo ke zhoršení současného stavu. Doufejme, že očekávaný růst ceny kapalného aditiva AdBlue bude motivovat jeho výrobce k obnovení provozu a vyhneme se tak případným problémům,” uzavřel ekonom.