Článek
Za slevový trik nyní Krajský soud v Plzni potvrdil dvousettisícovou pokutu pro obchodní řetězec Albert, kterou mu loni v lednu uložila za porušení zákona o ochraně spotřebitele Česká obchodní inspekce (ČOI).
Podle soudu se společnost provinila tím, že slevu kalkulovala od vyšší ceny, než za jakou výrobek za poslední měsíc běžně prodávala. Zákon nařizuje, že sleva se musí vztahovat k nejnižší ceně za posledních 30 dnů.
V tomto konkrétním případě se jednalo o kilogramové balení kávy. Z obsahu cenovky jednoznačně vyplývalo, že se jednalo o informaci o slevě výrobku. Do očí praštila nová cena 399 Kč s tím, že jde o 44procentní slevu z původní ceny 719 Kč. Ve spodní části cenového štítku pak bylo titěrným písmem uvedeno, že nejnižší cena za posledních 30 dnů byla 379 korun.
„To znamená, že oněch 719 Kč nebylo v dotčeném 30denním období nejnižší skutečně účtovanou cenou, nýbrž cenou vyšší, od které byla sleva kalkulována. Spotřebitel je tak uváděn v omyl, jelikož je mu předkládána informace o slevě z částky, která neodráží reálný cenový vývoj v zákonem požadovaném období,“ stojí v rozsudku senátu krajského soudu v čele s Alexandrem Kryslem.
Totální cenový úlet řetězců u čokoládových kolekcí
Najednou! Předražené čokoládové kolekce supermarkety radikálně zlevňují
„Pokud se spotřebitel spolehne primárně na velké a výrazné číslo doprovázená slovem Akce, zůstane u prvního dojmu, že jde o skvělou slevu. Ze strany prodejce je mu tak v rozporu se zákonem naznačováno, že dochází k výraznému zlevnění, přestože v nedávné době byl produkt k dispozici za cenu výhodnější než ta, která je nyní označována jako akční,“ konstatoval dále soud.
V rozsudku dále Krysl upozornil na to, že průměrnému spotřebiteli výrazné údaje na cenovce postačí k tomu, aby se již nezajímal o graficky schválně upozaděné údaje. Podle něj teprve extrémně pozorný zákazník, například ten, který důvěru ve férové jednání prodejce nemá, se dostane až k vizuálně upozaděnému údaji 379 Kč a zjistí, že je to méně než aktuálně prezentovaných 399 Kč.
Anketa
„Zákazník tedy může být zmaten, proč je nyní deklarovaná sleva, když ještě nedávno byla káva levnější než teď. To může u něj vyvolat vnitřní rozpor, kdy na jedné straně je uváděna sleva vůči 719 Kč a na druhé straně přiznání, že byla v poslední době i nižší cena než ta akční, současná,“ píše se v rozhodnutí soudu.
Zákazníkům to nevadí, argumentoval Albert
Společnost Albert se u soudu mimo jiného bránila tím, že sami spotřebitelé informaci o nejnižší ceně nepovažují za podstatnou. „Ze zákaznického průzkumu vyplynulo, že za nejméně důležitou informaci naši respondenti označili nejnižší cenu,“ argumentovala v podané žalobě.