Článek
„Brexit vede k nižšímu ekonomickému růstu, tlak na spotřebitele tak roste. Spotřebitelé, kteří musejí více dbát na výši útraty, pak mnohem pravděpodobněji budou nakupovat v německých diskontech,“ uvedl Ulrich Hoppe z německo-britské obchodní komory.
Ve Spojeném království se v této souvislosti začalo hovořit o takzvaném Aldi efektu. Zákazníci podle Zeitu oceňují, že oproti klasickým supermarketům v německých diskontech nakoupí levněji, zejména zeleninu.
Lidl hodlá v nejbližších letech investovat 500 milionů liber (14,9 miliardy korun) do otevření čtyř desítek nových prodejen v Londýně. Aldi momentálně provozuje po celé zemi 840 obchodů, do roku 2025 plánuje tento počet navýšit na 1200.
Aldi ani Lidl Brity zprvu nezaujaly
Aldi i Lidl expandovaly na britský trh v 90. letech. To však situací v oblasti maloobchodu v konzervativní Británii výrazněji nezatřáslo. Tradiční britské řetězce jako Tesco, Sainsbury či Asda příchod německé konkurence nijak neohrozil.
Levnější Tesco. Britský řetězec otevírá nové diskonty s názvem Jack's
V roce 2009 tak činil součet tržního podílu obou německých řetězců pouhá dvě procenta.
O čtyři roky později už byla situace podstatně jiná, tržní podíl Aldi a Lidlu stoupl na 15 procent.
Němcům nejprve pomohla krize, teď jim pomáhá brexit
Z Aldi se stal pátý největší britský řetězec, z Lidlu sedmý. Finanční krize v roce 2008 znamenala, že Britové museli začít šetřit, a proto poprvé ocenili nízké ceny v německých diskontech.
Po referendu o vystoupení z EU pak začaly potraviny v Británii výrazně zdražovat, což byla další voda na mlýn německých řetězců s levným zbožím. Die Zeit nicméně připomíná, že řada Britů vedle nízkých cen začíná oceňovat i vysokou kvalitu produktů.