Hlavní obsah

Nebyly to slevy, ale zdražení. Nejvíc pokut nově schytala Billa

Na obchodní řetězce dál dopadají tresty za to, že lákaly na slevy u zboží, které v porovnání s nejnižší cenou za posledních 30 dní ve skutečnosti vůbec nezlevnilo, či dokonce naopak zdražilo. Ve třetím letošním čtvrtletí dopadly nejvyšší pravomocné pokuty od České obchodní inspekce na řetězce Billa a Lidl, zjistily Novinky.

Foto: Profimedia.cz

Prodejna Billa v Praze na Florenci. Ilustrační foto

Článek

Bille uložila inspekce ve čtvrtletí dohromady sedm pokut v celkové výši 940 tisíc korun. Lidl dostal pět pokut, dohromady za 867 tisíc korun, a Penny Market tři pokuty celkem za 240 tisíc korun.

Na čtvrtém místě figurovalo Tesco s pěti sankcemi za 167 tisíc korun. Menší postihy v řádu desítek tisíc korun uložila inspekce ještě řetězcům Hruška, Coop a Albert.

„Ve třetím čtvrtletí nebylo vydáno žádné pravomocné rozhodnutí o uložení sankce společnostem Globus, Kaufland a Makro,“ upřesnil ústřední ředitel inspekce Jan Štěpánek.

Na řetězce je potřeba tvrdá ruka a masivní pokuty za falešné slevy, tvrdí ekonomové

Ekonomika

Pokuty se většinou vztahují k případům z loňských kontrol. Například nejvíce pokutovaná Billa při kontrole loni v březnu v prodejně v Praze na regálu u kečupu Heinz uváděla prodejní cenu 44,90 koruny a avizovala akci 40 procent, s tím že cena „dříve“ byla 74,90 Kč. Zároveň řetězec uváděl nejnižší cenu za posledních 30 dnů 39,90 koruny.

„Výše procentuální slevy nebyla počítána z nejnižší ceny výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před poskytnutím slevy,“ popsali ve zprávě kontroloři. V tomto konkrétním případě by podle správného vypočtu nešlo vůbec o slevu, nýbrž o zdražení. Podobně nevýhodná sleva, reálně zdražení, byla i u boloňské omáčky Otma.

Evropský soud na straně inspektorů

Ve stejné prodejně byla u zeleninové směsi Moravanka uvedena prodejní cena 35,90 Kč, dříve 58,90 Kč s přípiskem, že jde o akci ve výši 39 procent. A k tomu údaj, že nejnižší cena za posledních 30 dnů činila 35,90 Kč. Takže podle pravidel se údajná sleva rovnala nule.

Z postupu Billy vyplývá, že sice správně podle zákona uváděla poslední nejnižší cenu za 30 dní, avšak slevu počítala z jiné „dřívější“ či „běžné ceny“.

Takovou praxi už zpočátku tohoto roku obhajovaly další řetězce, konkrétně tuzemský Albert a německé Aldi. Argumentovaly, že zákon procentuální výpočet ceny doslovně neupravuje, takže se nemusejí ohlížet na nejnižší cenu za 30 dnů, ale slevu udávat vůči jakési běžné ceně.

Koncem září ale prodejci narazili, když Soudní dvůr EU tyto dohady rozřešil a dal za pravdu výkladu inspektorů.

Stupidní slevový fígl řetězců běžný i v Česku narazil u soudu EU

Ekonomika

Billa slibuje nápravu

Billa nicméně pochybení připustila a slibuje nápravu. „Společnost Billa provozuje své prodejny tak, aby komunikace i servis směrem k zákazníkovi byly transparentní a v souladu se všemi legislativními nařízeními. Proto jsme již přijali nápravné opatření, abychom do budoucna popsaným případům předešli,“ sdělila Novinkám mluvčí Dana Bratánková.

Pochybení nacházeli inspektoři i mimo Prahu. Řetězec Lidl v prodejně ve Stříbře při loňské kontrole o nejnižší ceně několika výrobků za posledních 30 dní zákazníka neinformoval vůbec. A u pekanových ořechů nabízených k prodeji se slevou za cenu 79,90 Kč deklaroval přeškrtnutou cenu 109 Kč, ačkoli podle cenové evidence činila nejnižší cena výrobku 79,90 Kč. Tedy opět sleva nula.

V plzeňské prodejně Lidlu zase nabízeli rybízový džem k prodeji se slevou za cenu 44,90 Kč s tím, že dříve stál o pět korun více. Evidence ale odhalila, že nejnižší cena za 30 dní činila jen 29,90 Kč.

Penny Market v Radonicích se dopustil jiného pochybení, když účtoval na prodejně vyšší ceny než ve slevových letácích. Rajčata a banány tak zákaznice nakoupila v obou případech místo za 19,90 za 59,90 Kč za kilo.

Pravomocně uložené sankce ve 3. čtvrtletí 2024
Billa, spol. s r.o. Sedm pokut v celkové výši 940 000 Kč
Lidl Česká republika, s.r.o. Pět pokut v celkové výši 867 000 Kč
Penny Market, s.r.o.Tři pokuty v celkové výši 240 000 Kč
Tesco Stores ČR, a.s. Pět pokut v celkové výši 167 000 Kč
Hruška, spol. s r.o.Sedm pokut v celkové výši 45 000 Kč
Coop družstvoČtyři pokuty v celkové výši 38 000 Kč
Albert Česká republika, s.r.o. Dvě pokuty v celkové výši 25 000 Kč
Zdroj: ČOI

Chudák Studentská pečeť. Stupidními slevami dělají řetězce z Čechů hlupáky

Ekonomika

Inspekce neukládala sankce jenom za pochybení ve slevových akcích, ale i za další nekalé praktiky, jako nepřesné účtování cen, měrných jednotek, výjimečně i za prodej alkoholu či cigaret mladistvým.

Maximální výše pokuty za nekalé obchodní praktiky je pět milionů korun. Někteří politici i ekonomové volají po tom, aby byly alespoň o řád vyšší. Ministerstvo průmyslu a obchodu, pod které Česká obchodní inspekce spadá, se ale k úpravě nemá.

Například Billa vykázala předloni v Česku čistý zisk 459 milionů korun. Pokuta necelý milion korun tedy pro firmu znamená ani ne dvě procenta ze zisku.

Inspekce ale příliš nesahá k horní možné hranici pokut. Naopak v porovnání s druhým čtvrtletím tentokrát byla shovívavější, když nejvyšší pokuty pro Penny Market ve druhém kvartále činily dohromady dva miliony korun.

„Velká část firem uvažuje následovně: Jaká je pravděpodobnost, že dostanu pokutu, krát výše pokuty, versus zisk, kterého mohu dosáhnout při porušení předpisu. Jinak řečeno, firmy mají dobře spočítáno, kdy se jim vyplatí nedodržovat předpisy,“ sdělil dříve Novinkám marketingový expert Robert Le Veneur.

A jaká je vlastně skutečná cena? Česko se topí v nesmyslných slevách

Ekonomika

Výběr článků

Načítám