Článek
Trolejbusy se vrací do Prahy skoro po půl století. Na rozdíl od svých předchůdců dokáží díky bateriím jezdit po části trasy i bez trolejí. Jde o kombinaci elektrobusu a trolejbusu.
Loni v létě začal jezdit trolejbus Škoda 30Tr a nyní se k němu přidá kloubový model Škoda 27Tr. Oba trolejbusy budou v provozu denně na lince 58 spojující stanice metra Palmovka a Letňany.
Testování nového modelu bude trvat tři týdny a pokud se osvědčí, mohl by v budoucnu sloužit i při projektu elektrifikace autobusové linky č. 140 (Palmovka – Čakovice / Miškovice).
„Systém dynamického dobíjení bateriového trolejbusu Škoda 30Tr se nám v dlouhodobém zkušebním provozu osvědčil. Provoz linky č. 58 dokazuje, že se nám daří technicky i ekonomicky zabezpečovat pravidelnou ekologickou dopravu pro pražské cestující. Výhledově počítáme se zavedením dalších bateriových trolejbusů, a to přednostně právě v kloubovém provedení,“ řekl šéf DPP Petr Witowski.
Nový kloubový trolejbus je vybavený elektrickým vytápěním, klimatizací stanoviště řidiče a interiéru pro cestující.
Troleje nemusí vést všude
Bateriové trolejbusy kombinují výhody trolejbusů i elektrobusů. V úsecích s trolejovým vedením využívají jak přímé napájení z troleje, tak i dynamické nabíjení trakčních baterií.
Vybudování trolejového vedení je klíčové zejména v kopcovitých energeticky náročných částech linky. Technologie však zároveň umožňuje nezávislý bateriový provoz v místech, kde by bylo vybudování trolejového vedení technicky či majetkoprávně složité, neekonomické či z jiných důvodů nevhodné. Dá se tak vyhnout zejména složitým trolejovým konstrukcím v křižovatkách nebo depech.