Hlavní obsah

Nákupní centra zažívají těžké časy, Češi méně utrácejí

Tuzemská nákupní centra prožívají těžké časy, jelikož zhruba třetina jejich návštěvníků kvůli hospodářské krizi snížila útraty. Vyplývá to ze studie Shopping Center&Hypermarket 2010 společnosti Incoma GfK.

Foto: Doležal Michal, ČTK

Nákupní a kancelářský komplex Palladium

Článek

Nákupním centrům už loni klesly tržby i návštěvnost, přičemž jejich expanze se kvůli krizi téměř zastavila a některé málo navštěvované obchodní komplexy nyní čeká boj o další existenci.

"Stagnace ekonomiky se promítla také do nákupního chování zákazníků nákupních center. Z rozsáhlého zákaznického šetření vyplývá, že 32 procent respondentů určitým způsobem snížilo své výdaje v nákupních centrech a dalších 29 procent jiným způsobem upravilo strukturu svých nákupů," sdělil František Diviš ze společnosti Incoma GfK.

Mnoho nákupních center loni podle Diviše zaznamenalo pokles obratu a zejména některá méně kvalitní centra se musela vyrovnat nejen s úbytkem zákazníků, ale i odchodem některých nájemců. "V roce 2009 také již došlo k historicky prvnímu ukončení činnosti nákupního centra (nákupní centrum Stodůlky) a jeho přeměně na úplně odlišný maloobchodní koncept. Tato situace se při déletrvajícím přetrvávání stagnace ekonomiky může v budoucnu opakovat," upozornil Diviš.

Malí nájemci mizí

Nákupní centra nyní registrují koncentraci provozovatelů obchodů, kdy obchodní řetězce obsazují volné prostory na úkor slabších lokálních nájemců. "Zatímco celkový počet provozoven se v nákupních centrech zvýšil o více než čtyři procenta a celkem zde zpočátku roku 2010 fungovalo zhruba sedm tisíc maloobchodních provozoven, počet firem provozujících prodejny v nákupních centrech celkově klesl téměř o tři procenta," podotkl Diviš.

Expanze nákupních center se na tuzemském trhu loni takřka zastavila. "Pokud nepočítáme dva projekty dokončené na počátku jara 2009 v Liberci, jejichž otevření v roce 2009 je spíše důsledkem zpoždění prací než plánovaného načasování, pak bylo v tomto roce dokončeno pouze jedno velké nákupní centrum OC Fórum v Ústí nad Labem," uvedl Diviš.

Podle Diviše nelze očekávat podstatné oživení trhu ani letos. Nové projekty jsou totiž až na výjimky, jako je například pražská Galerie Harfa, posunuty či pozastaveny a developeři či investoři vyčkávají na další vývoj situace.

Vysokou návštěvností se nyní mohou chlubit zejména pražská centra Nový Smíchov a Centrum Chodov a brněnská Olympia a Galerie Vaňkovka. "Každé z těchto center loni navštívilo kolem 16 procent domácností z celé ČR," uvedl Diviš.

Méně lidí kupuje oblečení

Nákupním centrům loni podle ředitele developerské společnosti Unibail-Rodamco Martina Macháče klesla návštěvnost meziročně o pět až deset procent a obrat o deset až 30 procent. Nejvíce prý pokles poptávky pocítily prodejny s módou. "Meziroční poklesy lídrů trhu (v oblasti módy) činí 15 až 35 procent," podotkl Macháč.

Na začátku letošního roku v nákupních centrech fungovalo 2044 obchodů s oděvy a módou, 774 gastronomických provozoven a 637 obchodů s obuví a koženým zbožím. Početné zastoupení měly také prodejny s klenoty, hodinkami a dárky (524), spotřební elektronikou a počítači (480) či potravinami (442).

Související témata:

Výběr článků

Načítám