Článek
„Některé řetězce to prostě s cenou zkouší,“ prohlásil agrární ekonom z České zemědělské univerzity Tomáš Maier.
Čokoládová kolekce Orion o hmotnosti 700 gramů si v listopadu vysloužila pozornost na sociálních sítích poté, co si zaskočení zákazníci všimli její přemrštěné ceny v některých supermarketech a nenechali si to pro sebe. Někde se balení prodávalo až za 630 korun.
„To je nějaká fotomontáž?“ „Děkuji řetězci za nabídku, ale s lítostí ji musím odmítnout,“ zněly podrážděné reakce přispěvatelů.
Totální cenový úlet řetězců u čokoládových kolekcí
A jiní predikovali: „V listopadu nesmyslná cena a prosinci sleva 50 procent a Češi vám urvou ruce“. „Je to obchodní trik, aby pak mohli prodávat se slevou za 300 korun. Žádná raketová věda,“ dodávali.
566Kč….hele já vím, že máme tržní hospodářství a kapitalismus…..ale jak by řekl Václav Klaus “nad touto cenou musím nazdvihnout obočí” 🤪😂
— David Rangl (@rangl_david) November 6, 2024
Vánoční kolekce jsou nové máslo🎄😅 pic.twitter.com/hikrJrFwFJ
Zdražili, aby mohli zlevnit
A přesně to se naplnilo. Tento týden už některé supermarkety kolekci prodávají i o polovinu levněji. V Albertu ji nyní zákazník koupí oproti původním 630 korunám za polovičních 315 korun, zatímco Billa zlevnila z původních 550 korun na „pouhých“ 400 korun.
Jediný obchod, který ze své původní ceny 900 korun za kilo, která připomíná spíše cenu kaviáru či pravé svíčkové, stále neustoupil, je Tesco. Bez věrnostní karty tam zákazník kolekci koupí za 630 korun, s kartou o 230 korun levněji.
„U řetězce Tesco se lze domnívat, že ceny bez použití Clubcard stanovuje záměrně vysoko, aby spotřebitele motivoval k registraci a užívání klubové karty. Ceny s Clubcard poté v porovnání s konkurencí zásadně nevybočují,“ uvedl vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest Jan Šůra.
Známé supermarkety mají výrazně levnější a kvalitnější konkurenci
To Globus se rozhodl pohrát si s lidmi ještě trochu víc. Kolekci tam stihli zlevnit už v říjnu a sleva podle letáku trvala do Mikuláše. Nyní už zase stojí původních 630 korun. Přijde sleva do Vánoc ještě jednou?
Podle hlavního ekonoma BH Securities Štěpána Křečka se prodejci přetahují o zákazníky a snaží se je v klíčovém předvánočním období, kdy jsou největší tržby, nalákat do svých prodejen. „Předpokládají, že si zákazníci kromě „zlevněných“ čokoládových kolekcí koupí i další sortiment,“ míní Křeček.
V Česku platí od loňska novela spotřebitelského zákona, podle níž musí být v případě slevy na cenovce vždy uvedena i nejnižší cena za posledních 30 dní. Z té by také měla být počítána procentuální sleva.
Zdá se ale, že obchodníci přiživují cenovou nestabilitu a obcházejí pravidla tak, že před tím, než očekávají zvýšenou poptávku po produktu, zboží na měsíc zdraží. Pak ho začnou nabízet v bombasticky propagované slevě. A na to Češi slyší.
„Zákazníci by se měli přestat řídit velikostí procentuálních slev. Ty mohou být počítány z absurdně vysokých základních cen, takže mají jen malou vypovídající hodnotu. Je lepší se řídit koncovými cenami a ty porovnávat,“ dodal Křeček.