Hlavní obsah

Náhrady za zpoždění vlaků zřejmě dalších pět let nebudou

Aktualizováno

Sněmovna uvažuje o tom, že by o dalších pět let prodloužila výjimku pro železniční dopravce, kteří nemusí vyplácet cestujícím náhrady jízdného v případě, že vlak má zpoždění větší než hodinu. Výjimku dopravci mají z evropských nařízení a není ojedinělá, používají ji i jiné státy.

Foto: Novinky

Článek

Prodloužení výjimky navrhl poslanec ANO Martin Kolovratník. Argumentuje tím, že zpoždění vzniká hlavně kvůli stavebním pracím a dopravce nemá šanci to ovlivnit.

Při zpoždění, které činí více než hodinu, by dopravci museli lidem vrátit čtvrtinu až polovinu ceny jízdného. Navíc by museli lidem zajistit zdarma občerstvení, případně ubytování a náhradní dopravu. Právě tím Kolovratník argumentuje. Podobné opatření by podle něj zvýšilo ceny jízdenek a lidé by vlakem cestovali méně.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Exministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) ale argumentuje tím, že výjimka je prospěšná pro dopravce, ale znevýhodňuje cestující.

Právě zpoždění jsou jednou z nevýhod dopravy na železnici. Kvůli plánovaným výlukám či častěji nečekaným událostem vlaky stojí nebo jezdí oklikou.

Povinnost platí od roku 2007

Na náhradu části jízdného mají cestující nyní nárok v případě velkých zpoždění na mezinárodních trasách. České dráhy upozornily, že v tomto případě odškodňují podle pravidel EU. Odškodňují i cestující na vnitrostátních linkách, pokud je zpoždění delší než hodinu dáno přímo jimi jako dopravcem. Takových případů ale není mnoho. Většina zpoždění je způsobena opravami tratě nebo mimořádnými událostmi, například nehodami na přejezdech.

„Vzhledem k tomu, že aktuálně běží nebo se pro nejbližší dobu chystají zásadní stavby na infrastruktuře, které si vyžádají výluky a omezení provozu, prodloužení výjimky bychom zejména z tohoto důvodu přivítali,” sdělil Novinkám Radek Joklík z tiskové odboru ČD.

Poslanci budou o prodloužení výjimky hlasovat v pátek v rámci rozhodování o novele drážního zákona. Za prodloužení se staví i ministr dopravy Antonín Prachař (ANO), argumentuje tím, že ji má více zemí, nejen ČR.

Nařízení Evropského parlamentu část jízdného vracet platí od roku 2007, pokud by byla výjimka schválena, platila by do roku 2019. Pokud ne, budou muset dopravci vyplácet náhrady od příštího roku.

Výběr článků

Načítám