Článek
O lokomotivu s označením 498.022 usiluje společnost Steam Story Agency. Nabídla se, že zajistí její opravu, aby ji poté měla 30 let v nájmu. Do záchrany stroje vloží své vlastní prostředky. Část nákladů hodlá získat ve veřejné sbírce. „Jsem rád, že se našel soukromý investor, který má možnost vložit několik desítek milionů korun do oživení československé parní legendy. Každoročně vkládáme do záchrany národního technického dědictví desítky milionů korun, ale to nestačí na obnovu všech historických vozidel,“ uvedl náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Nájemce se ve smlouvě zavázal, že do pěti let uskuteční kompletní opravu stroje a uvede ho do provozuschopného stavu. Pokud to neudělá do konce roku 2028, mají dráhy možnost smlouvu vypovědět. Před společností je teď velké množství práce. Třeba tendr, ve kterém si lokomotiva vozí zásoby uhlí a vody, je ve velmi špatném stavu a zřejmě ho čeká úplná rekonstrukce.
Oprava za desítky milionů
Nájemce dostal k dispozici zápis z prohlídky lokomotivy, ví tedy o jejím současném stavu. Navíc vychází i ze svých zjištění z let, kdy se o stroj staral. „Náklady na opětovné zprovoznění nelze zatím přesně určit, je otázkou, co vše se ukáže při rozebírání,“ řekl jednatel Steam Story Agency Lukáš Benda. Částka na rekonstrukci se podle něj bude pohybovat v řádu desítek milionů korun. Opatrně se pak vyjádřil k datu, kdy by se mohl albatros vrátit na koleje. „Po podepsání smluv s opraváři budeme moudřejší. Optimistická verze je do konce roku 2025,“ dodal.
Lokomotiva nyní stojí v Lužné u Rakovníka a její tendr zas v domovském depu v pražské Libni, kde bude albatros po zprovoznění opět deponován.
České dráhy na opravu neměly
Pro České dráhy je nabídka společnosti výhrou. „V době, kdy musíme zvažovat každou korunu do investic v nekomerční oblasti, by bylo velmi nezodpovědné odmítnout nabídku soukromého investora, který chce vdechnout nový život do jedné z největších legend československého železničního průmyslu,“ řekl Ješeta. Opravu smí provést vlastníkem schválená firma pod dohledem Českých drah. Ty pak budou mít po dokončení opravy možnost nasadit stroj při svých nostalgických akcích.
Albatrosy létali napříč republikou
Po druhé světové válce si tehdejší Československé státní dráhy objednaly 40 nových lokomotiv pro tahání rychlíků. Elegantní stroje dostaly do vínku lak v národních barvách - červená kola, modrý kotel, budka a tendr a bílé doplňky. Plzeňská Škodovka vyrobila stroje, které v plné rychlosti evokovaly eleganci letu albatrosa. V dobách největší slávy tahaly expresy a rychlíky z Prahy do Bratislavy, ale též mezi Prahou a Bohumínem a Žilinou i mezi Bratislavou a Žilinou. O práci je připravila především postupující elektrifikace hlavních tratí. Dojezdily v roce 1976. Ze čtyřiceti strojů se dochovaly dva.