Hlavní obsah

Na zpomalení čínské ekonomiky začínají doplácet i evropské společnosti

Zpomalování čínské ekonomiky si vybírá svou daň také na ziscích některých evropských společností, jako jsou výrobci luxusního zboží či automobilů. Nejvíce trpí ti, kteří jsou ve svém podnikání na čínské poptávce silně závislí, upozornila agentura Bloomberg.

Foto: Thibault Camus, ČTK/AP

Šéf koncernu LVMH Bernard Arnault

Článek

Módní domy luxusního oblečení Burberry Group, Hugo Boss a výrobce nákladních automobilů Daimler Truck Holding. Tyto firmy z Velké Británie a Německa vykázaly za druhý letošní kvartál horší hospodářské výsledky, protože čínští spotřebitelé jsou v utrácení opatrnější.

Například švýcarský výrobce hodinek Swatch Group zaznamenal 30procentní propad prodejů v Číně už v prvním pololetí, na což reagoval snížením tamní produkce. Stejný krok v rozmezí od 20 do 30 procent učinili i konkurenti Omega, Blancpain a Tissot.

V úterý se na seznam neoslnivých hospodářských výsledků přidal také francouzský gigant LVMH, koncern značek luxusního zboží, když oznámil, že tržby v asijském regionu (kromě Japonska), který zahrnuje i Čínu, klesly ve druhém čtvrtletí o 14 procent. Hned ve středu akcie společnosti reagovaly pětiprocentním propadem, přičemž za posledních 12 měsíců odepsaly už 23 procent, poznamenal Bloomberg.

Od dubnového dna plus 85 procent. Akcie Tesly předvedly velkou otočku

Ekonomika

Zmíněné firmy tedy doplácí na přílišnou expozici na momentálně skomírajícím čínském trhu, což negativně ovlivňuje nejen jejich tržby, potažmo zisky, ale vytváří to i rizika pro tržní ocenění a akcie podniku, či dokonce pracovní místa.

Analytici Goldman Sachs proto investorům doporučují, aby prodávali akcie evropských firem, které většinu tržeb generují právě v Číně. A nejsou sami. „Obáváme se expozice vůči Číně. Varování před zisky ze strany evropských společností v této výsledkové sezoně již ukázalo na riziko slabší než očekávané poptávky v Číně, zejména ze strany spotřebitelů,“ řekl Bloombergu Arun Sai, hlavní stratég společnosti Pictet Asset Management.

Byly to především luxusní značky, které se v posledních letech upínaly k lukrativnímu čínskému trhu, nynější zpomalení druhé největší ekonomiky světa je ale dostává pod tlak. Příliš dobře v tomto směru na tom ale nejsou ani výrobci průmyslového zboží. Třeba švédsko-švýcarská společnost ABB evidovala ve druhém čtvrtletí dvouciferný pokles čínských objednávek.

Vůbec největší expozici v Číně z pohledu tržeb má podle Bloombergu britská banka Standard Chartered (71 %) a přes 40procentní expozici má třeba německý automobilový koncern Volkswagen, následovaný BMW a Mercedesem (shodně 35 %). Podle odhadů švýcarské banky UBS je ohrožené zejména Německo, které představuje až polovinu celkového vývozu EU do Číny.

Problémy s Čínou má Evropa i v samotné výrobě, kde čínská konkurence sílí a ohrožuje zisky evropských podniků v řadě odvětví, od polovodičů přes automobilky až po chemický průmysl. Rostoucí napětí dokreslují nedávno zvýšená cla ze strany EU na elektromobily vyrobené v Číně.

Brusel chce pro levné zásilky z Temu či Sheinu zrušit osvobození od cla

Ekonomika

Výběr článků

Načítám