Hlavní obsah

Na zahradní traktůrek je nově nutné mít povinné ručení

I malý traktor může na pozemní komunikaci nebo mimo ni způsobit nehodu se zraněním. Nově je proto nutné mít uzavřené povinné ručení i na zahradní traktůrek, pokud s ním majitel vyjíždí kamkoli z vlastního pozemku, třeba jen kvůli vyvezení posekané trávy přes cestu. Ročně to vyjde na několik set korun.

Foto: Profimedia.cz

Malotraktor na pozemní komunikaci musí být pojištěný.

Článek

Traktůrek se řadí do skupiny malých vozidel, na která se vztahuje nová povinnost od 1. dubna. Týká se to například i elektrických koloběžek, nikoliv však jízdních kol.

V případě zahradního traktoru je podmínkou hmotnost nad 25 kilogramů, kterou běžný zahradní traktor obvykle násobně překonává, a rychlost přes 14 kilometrů v hodině. Tu zvládá část modelů.

Pokud majitel seká trávu traktůrkem na vlastním pozemku, který je oplocený a veřejnosti nepřístupný, tak na něj povinné ručení nepotřebuje. „Ve chvíli, kdy tento soukromý prostor opustíte, například pojedete vyvézt posekanou trávu, musíte mít povinné ručení uzavřené,“ uvedlo v příkladu ministerstvo financí.

E-koloběžky začnou platit ručení, mezi auta ale přitom nesmí

Finance

„Když vezmeme v potaz traktůrek, který se běžně prodává pro potřeby zahrad, tak cena povinného ručení se základním limitem 50 milionů korun vychází ročně na 444 korun,“ řekl Novinkám Jan Marek, tiskový mluvčí Generali Česká pojišťovna.

Dodal, že vždy ale záleží na konkrétních parametrech toho, kdo pojištění sjednává.

Začalo to nehodou ve Slovinsku

Na počátku změny legislativy, která vychází z pravidel Evropské unie, byla před lety nehoda malotraktoru ve Slovinsku. Jeho řidič si nevšiml žebříku u stodoly a porazil jej i s člověkem. Ten se vážně zranil, a jelikož povinné ručení neplatí mimo veřejné komunikace, neobdržel pojistné plnění. Věc se pak dostala až k Soudnímu dvoru EU.

Povinné ručení má hradit škody, k nimž dojde při nehodách se zahradní technikou i mimo pozemní komunikace, například v parcích nebo zahradách s přístupem veřejnosti.

Například společnost Lesy hlavního města Prahy, která udržuje městskou zeleň, má podle mluvčí Petry Fišerové zahradní techniku pojištěnou proti škodám už mnoho let. „Takže nová úprava povinností pro nás nebyla žádná velká změna, pouze jsme si udělali revizi, zda nám něco nechybí,“ řekla Novinkám.

Jak uvádí na webu například pojišťovna Kooperativa, k pojištění zahradního traktůrku není potřeba registrační značka, stačí nahlásit výrobní nebo evidenční číslo, značku a model vozidla. Funguje to tedy podobně jako například u elektrických koloběžek.

Kdo potřebuje s malým traktorem jezdit po silnici třeba do lesa na dříví, měl povinné ručení platit již dříve a také si vozidlo zaregistrovat jako typ Z a zajistit si registrační značku. Pokud ale někdo typicky jen cestou od jedné budovy k druhé přejíždí silnici, značku nutně nepotřebuje. Musí si ale na obecním úřadě požádat o výjimku a povolení pro užívání komunikace.

Stejně jako pro zahradní traktory nově platí tato povinnost také pro golfová vozítka nebo sněžné skútry.

Za neuzavřené povinné ručení hrozí při kontrole pokuta od 3 tisíc až do výše 50 tisíc korun, upřesnilo ministerstvo financí. Ještě větším rizikem ovšem je, pokud se něco stane. Pojišťovna by pak mohla po majiteli vymáhat způsobenou škodu až do její plné výše. I traktůrek může na silnici při troše smůly zapříčinit vážnou nehodu.

Co dělat při srážce s nepojištěným vozidlem

Finance
Související témata:

Výběr článků

Načítám