Článek
„Valentýnská setkání v restauracích získávají stále větší prostor v popularitě českých zákazníků, byť se nejedná o původně náš svátek. Letos bude možné nalézt v restauracích opět širokou škálu nabídky a tím i cen, a to od 300 korun na osobu až po částky v řádu několika tisíc korun,“ řekl prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek.
Valentýnské menu nabídne například restaurace Červený jelen, vyjde na 1990 korun za jednoho. „Trendem je určitě zážitková večeře, specifické suroviny a zajímavé kombinace, zkrátka exkluzivní menu, které je dostupné jen jeden den v roce,“ uvedl šéfkuchař Marek Fichtner.
Na Valentýna si můžete užít i tematicky vyzdobenou slavnostní tabuli

Už čtyři týdny před svátkem zamilovaných začala přijímat rezervace rovněž italská restaurace Ristorante Fabiano. Valentýn je pro ně významnější svátek než Silvestr nebo Štědrý den, oproti běžným dnům zaznamenávají nárůst tržeb přibližně o 25 procent. Letos se u nich mohou lidé těšit na valentýnský večer s živou hudbou.
Velký zájem o valentýnský večer potvrdil i podnik Café Imperial, který v poslední době eviduje větší poptávku po sdílených menu pro páry. Restaurace Deer uvedla, že roste zájem o takzvaná dvojitá rande, kdy páry slaví Valentýna společně. „Je větší poptávka po odlehčených pokrmech, jako jsou ryby a vegetariánské varianty,“ sdělil za podnik Petr Bauer jr.
Zamilované lákají sýry, svíčky i květiny
Některé restaurace uvedly, že na svátek zamilovaných často řeší i speciální požadavky, například pomáhají zorganizovat žádosti o ruku nebo předání dárků. Páry ale také často slaví Valentýna doma, například on-line supermarket Košík.cz uvedl, že do valentýnských oslav se stále častěji zapojují i děti a postupně se z něj stává rodinný svátek, což se promítá i v nákupech.
Podle mluvčího Košíku Františka Brože lidé v období před Valentýnem nakupují zahraniční sýry, sušené šunky či olivy, ale i kvalitnější suroviny, jako jsou biomasa z lokálních chovů, čerstvé ryby a mořské plody.
Oslovené řetězce se shodují, že lidé jsou v obdarovávání spíše konzervativní a vedou prodeje květin, sektů, jahod či čokolád, například řetězci Penny prodeje bonboniér v týdnu před Valentýnem vzrostou dvojnásobně. Také řetězec Billa zaznamenává před Valentýnem a v den svátku větší nákupy drobných pozorností, ať už jde o čokolády, nebo květiny, a to až o třetinu oproti běžným dnům.
Podle řetězce Lidl roste poptávka i po svíčkách, plyšových hračkách či pyžamech. V Tesku označili za „hit“ letošní sezony takzvané květiny z lega, zájem o ně evidují i v Kauflandu.
Valentýn jako svátek zamilovaných se pravidelně slaví 14. února na počest stejnojmenného římského kněze, misionáře, který zemřel mučednickou smrtí. Jeho oslava jako dne lásky se rozšířila z anglosaských zemí.
Spravedlivější kontroly v hospodách. Od ledna už jsou jen v gesci ministerstva zemědělství
