Článek
Temu je součástí čínské skupiny PDD Group. Na evropský trh expandoval tento obchod sice teprve před rokem, ale prakticky okamžitě se stal fenoménem. Díky velmi nízkým cenám a rozmanitým nabídkám přilákala už po šesti měsících tato platforma průměrně 75 milionů aktivních uživatelů z Evropy.
Podle aktuálních pravidel, známých jako zákon o digitálních službách (DSA), musí společnosti s více než 45 miliony měsíčních uživatelů na svých platformách vyvíjet zvýšené úsilí, aby čelily šíření nelegálního obsahu a padělaných výrobků.
Tyto firmy jsou označovány jako VLOP, což je zkratka z anglických slov Very Large Online Platform.
Mateřské firmě čínského giganta Temu vzrostly tržby o 131 procent
„Po označení jako VLOP bude muset Temu do čtyř měsíců od oznámení (tedy do konce září 2024) splnit přísnější pravidla podle DSA, jako je povinnost řádně posoudit a zmírnit jakákoli systémová rizika vyplývající z poskytování jeho služeb, včetně nabízení a prodeje padělaného zboží, nebezpečných nebo nelegálních produktů a zboží, které porušuje právo duševního vlastnictví,“ uvedla komise.
Internetový obchod Temu vstoupil na trh EU v dubnu loňského roku. Firma uvedla, že za šest měsíců do konce března měla v EU měsíčně v průměru 75 milionů aktivních uživatelů.
Nejde jen o Temu
Nařízení DSA rezonuje v poslední době i v souvislosti s jinými čínskými internetovými obchody, které rovněž vykazují výrazný růst v Evropě.
Například oblíbený internetový prodejce módy Shein minulý měsíc oznámil, že má v Evropské unii měsíčně v průměru 108 milionů aktivních uživatelů. V dubnu tak byl zařazen na seznam DSA.
Loni v dubnu EK určila prvních 17 firem s označením VLOP a dva velmi velké on-line vyhledávače (VLOSE). Šlo o podniky Alibaba AliExpress, Amazon Store, Apple AppStore, Booking.com, Facebook, Google Play, Google Maps, Google Shopping, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, Twitter, Wikipedia, YouTube a Zalando. Za velké vyhledávače byly označeny Bing a Google Search.
Následně loni v prosinci přibyly Pornhub, Stripchat a XVideos a letos v dubnu již zmiňovaný čínský internetový prodejce módy Shein. I s Temu jich je tedy nyní 24.
Co je DSA a DMA?
V roce 2023 začaly platit dva nové zákony, které jsou označovány jako bič na internetové giganty. Jde jmenovitě o akt o digitálních službách (Digital Services Act; DSA) a akt o digitálních trzích (Digital Markets Act; DMA).
Zatímco cílem DSA je zajistit transparentnost, bezpečnost uživatelů a odpovědnost pro on-line platformy, DMA je zákon o hospodářské soutěži určující jasná pravidla, podle kterých mohou velké on-line platformy fungovat.
Oba právní předpisy pochopitelně budou mít značný dopad na podnikání v celé Evropě a pravděpodobně i ve světě, neboť stanoví nové standardy pro digitální spotřebitelské podnikání.