Hlavní obsah

Na úrovni Googlu či Facebooku. Temu bude v EU podléhat přísnějším pravidlům

Evropská komise (EK) v pátek oficiálně označila čínský internetový obchod Temu za velmi velkou on-line platformu (VLOP), na kterou se budou v Evropské unii vztahovat přísnější pravidla pro internetový obsah. Komise o tom informovala ve svém tiskovém sdělení. Podobná pravidla už se vztahují například na Google, Facebook, YouTube, TikTok nebo na síť X.

Foto: Florence Lo, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Temu je součástí čínské skupiny PDD Group. Na evropský trh expandoval tento obchod sice teprve před rokem, ale prakticky okamžitě se stal fenoménem. Díky velmi nízkým cenám a rozmanitým nabídkám přilákala už po šesti měsících tato platforma průměrně 75 milionů aktivních uživatelů z Evropy.

Podle aktuálních pravidel, známých jako zákon o digitálních službách (DSA), musí společnosti s více než 45 miliony měsíčních uživatelů na svých platformách vyvíjet zvýšené úsilí, aby čelily šíření nelegálního obsahu a padělaných výrobků.

Tyto firmy jsou označovány jako VLOP, což je zkratka z anglických slov Very Large Online Platform.

Mateřské firmě čínského giganta Temu vzrostly tržby o 131 procent

Ekonomika

„Po označení jako VLOP bude muset Temu do čtyř měsíců od oznámení (tedy do konce září 2024) splnit přísnější pravidla podle DSA, jako je povinnost řádně posoudit a zmírnit jakákoli systémová rizika vyplývající z poskytování jeho služeb, včetně nabízení a prodeje padělaného zboží, nebezpečných nebo nelegálních produktů a zboží, které porušuje právo duševního vlastnictví,“ uvedla komise.

Internetový obchod Temu vstoupil na trh EU v dubnu loňského roku. Firma uvedla, že za šest měsíců do konce března měla v EU měsíčně v průměru 75 milionů aktivních uživatelů.

Nejde jen o Temu

Nařízení DSA rezonuje v poslední době i v souvislosti s jinými čínskými internetovými obchody, které rovněž vykazují výrazný růst v Evropě.

Například oblíbený internetový prodejce módy Shein minulý měsíc oznámil, že má v Evropské unii měsíčně v průměru 108 milionů aktivních uživatelů. V dubnu tak byl zařazen na seznam DSA.

Loni v dubnu EK určila prvních 17 firem s označením VLOP a dva velmi velké on-line vyhledávače (VLOSE). Šlo o podniky Alibaba AliExpress, Amazon Store, Apple AppStore, Booking.com, Facebook, Google Play, Google Maps, Google Shopping, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, Twitter, Wikipedia, YouTube a Zalando. Za velké vyhledávače byly označeny Bing a Google Search.

Následně loni v prosinci přibyly Pornhub, Stripchat a XVideos a letos v dubnu již zmiňovaný čínský internetový prodejce módy Shein. I s Temu jich je tedy nyní 24.

Co je DSA a DMA?

V roce 2023 začaly platit dva nové zákony, které jsou označovány jako bič na internetové giganty. Jde jmenovitě o akt o digitálních službách (Digital Services Act; DSA) a akt o digitálních trzích (Digital Markets Act; DMA).

Zatímco cílem DSA je zajistit transparentnost, bezpečnost uživatelů a odpovědnost pro on-line platformy, DMA je zákon o hospodářské soutěži určující jasná pravidla, podle kterých mohou velké on-line platformy fungovat.

Oba právní předpisy pochopitelně budou mít značný dopad na podnikání v celé Evropě a pravděpodobně i ve světě, neboť stanoví nové standardy pro digitální spotřebitelské podnikání.

Evropská spotřebitelská organizace varuje před Temu, podala na něj stížnost

Ekonomika

Výběr článků

Načítám