Článek
„Zpráva o postupu při otevírání trhu veřejných služeb v přepravě cestujících, kterou nyní vláda v demisi schválila, vznikla ještě za mého působení na MD. Mým cílem bylo otevřít další linky soukromým dopravcům již od jízdního řádu, který nabude platnosti v prosinci 2015. Místo toho teď Rusnokova vláda otevření trhu odsunula nejméně o jeden rok,“ upozorňuje Stanjura.
Jak exministr prohlásil, termín se musel změnit „jen kvůli nečinnosti Žáka, jenž má větší zájem o televizní kamery než o jemu svěřený resort“.
Konkrétně se soutěže bude týkat provozování tratí z Prahy do Chebu přes Karlovy Vary a Ústí nad Labem, z Prahy do Děčína přes Roudnici, spojení Plzně a Mostu a tratí z Liberce do Pardubic a Ústí nad Labem. Po vyhlášení jednotlivých tendrů dostanou zájemci sedm měsíců na podání svých nabídek.
ČD budou mít stále výraznou pozici
„Jde o nezbytný krok ke zlepšení situace v železniční dopravě. Chceme, aby lidé dostali co nejlepší službu za co nejméně peněz,“ řekl k chystaným tendrům Žák.
Jak ale zdůraznil, i nadále budou mít výraznou pozici státem vlastněné České dráhy (ČD). „Konkurenční prostředí pomůže ČD rozhýbat, nadále však budou pojistkou tam, kde by tržní prostředí ohrozilo dopravní obslužnost,“ uvedl Žák.
„Nečinnost vlády ovlivní komfort cestujících”
Vstup konkurenčních dopravců přináší cestujícím vyšší kulturu cestování za lacinější jízdné. Příkladem je trasa mezi Prahou a Ostravou, kde spolu o přízeň pasažérů soupeří České dráhy, RegioJet a Leo Express.
„Osobně jsem poznal výrazné zlepšení služeb pro cestující po nástupu konkurence na této trati. Je tedy jisté, že nečinnost Rusnokovy vlády bude mít negativní dopad na tisíce cestujících a na další rozvoj kvalitní železniční dopravy,“ tvrdí Stanjura.
Ministerstvo dopravy ujišťuje, že s liberalizací provozu počítá i na dalších tratích. Rozhodovat o tom však bude až příští vláda, která vzejde z říjnových parlamentních voleb.