Hlavní obsah

Na Svitavsku jezdí autobus na objednávku

Svitavy

Nejede vám zrovna autobus? Přivolejte si ho. Na Svitavsku spustila pilotní provoz služba #ZkusBus, díky níž si člověk může v mobilní aplikaci přivolat autobus, respektive minibus, jenž ho pak zaveze, kam potřebuje. Lidé jsou tak sami tvůrci jízdního řádu.

#ZkusBus na Svitavsku není taxíkem, ale je doplňkem k oficiální veřejné dopravě.Video: Ludmila Žlábková, Novinky

Článek

#ZkusBus je projektem Pardubického kraje, českého start-upu Citya a dopravce BusLine. Minibus bude vozit cestující ze Svitav a obcí Opatov, Opatovec, Dětřichov, Koclířov, Kamenná Horka, Vendolí, Hradec nad Svitavou a Radiměř. Ty se nacházejí v blízkém okolí okresního města.

„V aplikaci #ZkusBus si pár kliknutími objednáte a zaplatíte minibus. Ten vás bude vzápětí informovat, kdy a na které virtuální zastávce vás vyzvedne. Vždy to bude v blízkosti vašeho bydliště nebo aktuální polohy, kde se zrovna nacházíte,“ vysvětlil Dominik Janík, ředitel českého start-upu CityA, který systém vytvořil.

Řidiči zájemce o svezení poté již jen řekne své jméno a může nastoupit.

V Praze přibude další trolejbusová linka

Domácí
Foto: Ludmila Žlábková, Novinky

Novou službu na Svitavsku zajišťuje vozidlo Ford.

Vozidlo je v provozu v pracovní den od 8 do 20 hodin. Zkušební provoz potrvá do 13. října. Jízdné je 40 až 45 korun, první měsíc, tedy do 13. června, se jezdí zdarma.

ZkusBus dotuje ho ze svého rozpočtu Pardubický kraj částkou 150 tisíc korun měsíčně. Dosavadní spoje ve zmiňovaných obcích na Svitavsku se měnit nebudou.

Jezdí i u Prahy

Služba využívá možností umělé inteligence. Chytrý algoritmus neustále dopočítává nejefektivnější trasu, jak se dostat do cíle, a současně uspokojit co nejvíce lidí.

„Technologie CityA už rok a půl funguje v Říčanech u Prahy a okolí. Odvozili jsme tam desítky tisíc cestujících s průměrnou obsazeností čtyři až šest míst,“ dodal Janík, podle něhož jde o doplněk veřejné dopravy, který sváží cestující z méně saturovaných obcí na páteřní dopravu.

„Když dokážeme ušetřit náklady i řidiče, můžeme je přesunout na páteřní linku, zvýšit třeba frekvenci nebo dosah a obsloužit kraj menšími vozidly,“ upozornil Janík.

První den provozu na Svitavsku využilo novou službu osm lidí. Do budoucna by jich mělo být několik desítek denně.

„Alespoň podle naší simulace. Denně by to mělo být šedesát až osmdesát lidí,“ uvedl mluvčí Pardubického kraje Michele Vojáček.

Foto: Ludmila Žlábková, Novinky

Ministr dopravy Martin Kupka (vpravo) vysvětluje, jak si objednat dopravu pomocí aplikace.

Díky dvěma dětským sedačkám může auto vozit i děti a do úložného prostoru se vejdou i dva dětské kočárky.

„Nasadili jsme vozidlo Ford Turneo,“ upřesnil zástupce dopravce Busline Jakub Hanzlík, který také dodal, že řidič cestující neodbavuje, tedy nepřijímá od nich žádné peníze.

Řidič vozidla Tomáš Kopecký popsal, že vůz je spolehlivý. „Dveře má z obou stran, proto mohou lidé nastupovat odkudkoli, má otočná sedadla, je plně automatizované,“ pochvaloval si.

„Vezl jsem třeba paní z Radiměře, která si to moc pochvalovala,“ uvedl k ohlasům na novou službu.

Legislativní ukotvení

Přínosy projektu na Svitavsku se budou vyhodnocovat po půl roce provozu.

Tomu, aby se mohl tento způsob dopravy případně dál rozšiřovat, by měla pomoci i úprava legislativy. Podle ní je ho totiž možné provozovat, ale nelze jej zapojit do běžných dopravních systémů. Tedy například nasadit cenu podle tarifů. Návrh změn je součástí balíčku úprav chystaných v rámci silničního zákona, který je aktuálně v mezirezortním připomínkovém řízení.

„Byl bych rád, kdyby se na vládě podařilo ho schválit před koncem července s tím, že v druhé polovině roku by se tím zabývala Poslanecká sněmovna,“ uvedl ministr Martin Kupka (ODS), podle něhož by díky tomuto systému mohly kraje ušetřit například za velké linkové autobusy, jež někdy vozí jen vzduch.

Foto: Žlábková, Ludmila, Novinky

Ministr dopravy Martin Kupka (vpravo) vysvětluje princip nové služby.

V Praze přibude další trolejbusová linka

Domácí

Výběr článků

Načítám