Článek
Před polednem se kamiony přesunuly z dálnice D1 u Bratislavy na Rožňavskou ulici, kde řidiči odstavili své vozy v jednom pruhu. Protest se koná pod dohledem policie, která řídí dopravu v okolí.
„Důvodem akce je dlouhodobě se zvyšující daňové zatížení silniční daní, spotřební daní, daní z minerálních olejů (pohonných hmot) a odhalení nejvyššího kontrolního úřadu o nehospodárném výběru mýta,“ uvedla Unie autodopravců Slovenska. „Chceme důstojně žít, nechceme utíkat před bídou do zahraničí,“ zdůraznil místopředseda unie Stanislav Skala.
Slovenské ministerstvo dopravy označilo stávku autodopravců za neopodstatněnou a necelé dva měsíce před parlamentními volbami za politicky podbarvenou. Unie autodopravců politickou motivaci odmítá.
Ministerstvo ustoupit nechce
Ke stávce se nepřidalo největší české sdružení silničních dopravců Česmad. Považuje ji sice za opodstatněnou, ale upřednostňuje jednání s premiérem Petrem Pellegrinim a ministrem financí Ladislavem Kamenickým. Slovenské ministerstvo financí konstatovalo, že o snížení silniční daně momentálně neuvažuje.
„Požadované snížení daně o 50 procent by znamenalo výpadek příjmů státního rozpočtu ve výši 35 milionů eur. Tento výpadek by musel být kompenzován zvýšením daně pro ostatní motoristy,“ upozornila mluvčí ministerstva Alexandra Gogová.
Nejvyšší kontrolní úřad odhalil, že ze všech výnosů z mýta od roku 2010 do roku 2018 (přes 1,5 miliardy eur) inkasovala soukromá společnost SkyToll až 48 procent. Z výnosu mýta šla jen desetina na výstavbu nových úseků dálnic.
Před deseti lety blokovali autodopravci některé silnice v reakci na netransparentní mýtný tendr. Tehdejší premiér Robert Fico dopravcům ustoupil a Slovensko snížilo spotřební daň z nafty.