Článek
Deník Pravda v této souvislosti upozornil, že Slováci mají v oblibě nejvíc domácí značky, ale až čtvrtina prodaného piva je dovozena z České republiky. „Každé čtvrté až páté pivo, které Slováci vypili, pocházelo z České republiky,“ píše list.
Celková spotřeba piva na Slovensku klesá. V roce 2002 dosáhla spotřeba piva 92 litrů na jednoho Slováka ročně, ale v současnosti je to o 20 litrů méně.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Mladí preferují slazené drinky
V roce 2002 se na Slovensku vyrobilo 4,8 miliónu hektolitrů piva, ale v roce 2013 to bylo jen 2,8 miliónu hektolitrů. Pivovarníci vidí za poklesem především zvýšení spotřební daně a nástup nového životního stylu.
„Generace mladých lidí, která vyrostla na slazených nápojích a dává se často unášet módní vlnou slazených drinků, považuje například pivo za příliš hořký a možná příliš tradiční nápoj,“ domnívá se Hana Šimková z Heinekenu.
„I když společný československý stát významně ovlivnil slovenskou pivní kulturu - v minulosti to byla dvouletá vojenská služba mladých Slováků v českých posádkách, kde se naučili pít české pivo, a dnes jsou to studenti na českých univerzitách a dělníci pracující v českých podnicích - přece jenom je vidět značné rozdíly mezi českými a slovenskými spotřebiteli,“ tvrdí Júlia Hurná, šéfka Slovenského svazu výrobců piva a sladu.
Po rozdělení Československa se Slovensko snažilo bránit dovozu českého piva určením množstevních kvót. V devadesátých letech minulého století bylo možné dovést na Slovensko maximálně půl miliónu hektolitru českého piva ročně. Toto omezení však bylo postupně zrušeno.