Článek
"Chceme se vyhnout situaci, která nastala na Slovensku, kde lidé museli u vrakovišť čekat i celé dny a noci, než přišli na řadu. Proto také počítáme s tím, že po registraci své žádosti o šrotovné na příslušném obecním úřadě budou mít motoristé na likvidaci svého starého auta a pořízení nového vozu celého půl roku,“ řekl Právu tiskový mluvčí MPO Tomáš Bartovský.
Mluvčí současně popřel, že už je hotovou věcí zavedení tisícikorunové kauce, kterou by žadatelé o šrotovné na úřadě skládali. „Objevilo se to sice v tisku, avšak zatím jde jen o úvahy. Hledáme totiž způsob, jak by se dali eliminovat ti zájemci, kteří se sice zaregistrují, ale pak si to rozmyslí a svůj starý vůz nedají sešrotovat. Zda to bude kauce, nebo něco jiného, o tom se teprve diskutuje,“ vysvětlil Bartovský.
Shoda naopak panuje v tom, že šrotovné bude 30 tisíc korun a nárok na ně získají lidé, kteří dají zlikvidovat své nejméně deset let staré vozidlo a pořídí si nové v ceně do 500 000 Kč. „Počítáme s tím, že na šrotovné bude vyčleněno celkem 2,5 miliardy Kč, což vystačí na zhruba 80 tisíc žadatelů,“ potvrdil Bartovský.
K zavedené šrotovného je potřeba upravit zákon o odpadech. Návrh této novely bude Sněmovna v prvním čtení projednávat již na své příští schůzi, která začne 28. dubna.
Automobilky přidají navíc akční slevy
Stínový ministr průmyslu a obchodu ČSSD Milan Urban očekává, že šrotovné bude v Česku zavedeno od 1. září. Na dotaz, jestli je to reálný termín, odpověděl Bartovský: „O tom, jestli bude šrotovné od září, října nebo až v příštím roce, nerozhodne parlament. Bude to řešeno nařízením vlády a záleží pouze na ní, kdy a jestli vůbec šrotovné spustí.“
Kabinet v demisi Mirka Topolánka se už šrotovným zabývat nebude. Téma to tedy je až pro novou vládu, kterou sestavuje premiér Jan Fischer. „Naše ministerstvo se teď snaží připravit pro novou vládu fungující systém šrotovného a uvidíme, jak se k našemu návrhu postaví,“ prohlásil Bartovský.
Kabinet v demisi Mirka Topolánka se už šrotovným zabývat nebude. Téma to tedy je až pro novou vládu, kterou sestavuje premiér Jan Fischer. „Naše ministerstvo se teď snaží připravit pro novou vládu fungující systém šrotovného a uvidíme, jak se k našemu návrhu postaví,“ prohlásil Bartovský. O tom, jak by mělo šrotovné konkrétně vypadat, diskutovali ve středu představitelé MPO se členy poradní skupiny, která byla počátkem letošního roku ustavena k řešení situace v automobilovém průmyslu, na nějž těžce dopadly důsledky krize.
„Probrali jsme vše možné, ale o žádných kaucích nebyla na našem středečním jednání řeč,“ řekl Právu Antonín Šípek, jenž v poradní skupině zastupuje Sdružení automobilového průmyslu. Šípek také popřel, že by pracovní návrh dával automobilkám možnost třicetitisícikorunové šrotovné ještě ze svých vlastních zdrojů navýšit.
„Diskutovali jsme na to téma a shodli se, že automobilky budou u svých nových vozů, připadajících v úvahu pro šrotovné, poskytovat navíc akční slevy,“ informoval Šípek. Povolení k ekologické likvidaci motorových vozidel má v ČR 490 vrakovišť.
Na likvidaci ojetin snad přispějí výrobci
Kompletní stará auta, jimž nechybějí základní součásti, jako je karoserie, motor a kola, musejí podle platného zákona o odpadech odebírat od jejich majitelů bezplatně, což je už několik let ztrátovou záležitostí. Ministerstvo životního prostředí však už oznámilo, že žádná státní podpora se ani v případě zavedení šrotovného pro vrakoviště nepřipravuje.
O financování likvidace ojetých vozů se ale po zavedení šrotovného možná postarají jednotlivé automobilky. Podle úvah MPO by totiž žadatelé o šrotovné mohli své staré vozy odevzdávat přímo ve značkových prodejnách, kde chtějí koupit nové auto, nebo na speciálně vybraných vrakovištích, splňujících všechny potřebné normy. Ty by také žadatelům vydávaly potvrzení, že jejich vůz byl skutečně zlikvidován.
V Evropě se prodej aut dál propadá
Cílem šrotovného, které letos uplatňuje deset členských zemí Evropské unie, je oživit výrobu v automobilkách a omladit vozový park. Přesto se v březnu prodej nových aut propadl v Evropě ve srovnání se stejným loňským měsícem o devět procent. Sdělilo to ve čtvrtek sdružení výrobců automobilů ACEA.
Celkové prodeje by se podle analytiků nemusely zvýšit ani v případě, že se situace v ekonomice ještě letos zlepší. Za nízkými prodeji totiž stojí především nedůvěra lidí, kteří se obávají ztráty zaměstnání a zdržují se proto tak velkých nákupů, jako je pořízení nového auta.