Hlavní obsah

Na Ruzyni začal souboj o post nízkonákladové jedničky

PRAHA

Na pražském letišti ve čtvrtek propukl konkurenční boj dvou středoevropských nízkonákladových aerolinií. Nováček na trhu, maďarský Wizz Air (WA), chce z pozice jedničky vytlačit slovenské SkyEurope (SE). Obě firmy se utkají o rostoucí skupinu "nízkonákladových" cestujících. Těch bylo loni v Praze téměř tři milióny.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Článek

Tržní podíl takzvaných low-cost dopravců v Praze vzrostl z necelých deseti procent v roce 2003 na loňských 23 procent. Počet jejich cestujících se od té doby zvýšil více než čtyřikrát. Ze tří miliónů cestujících nízkonákladových firem připadlo loni na SkyEurope 1,1 miliónu, což firmu řadí na pozici nízkonákladové jedničky a celkově dvojky na trhu za ČSA.

"Chceme mít letos podobná čísla a nadále zůstat jedničkou," řekl šéf SkyEurope Jason Bitter. Společnost chce na léto rozšířit síť letů z Prahy do západní Evropy, naopak spoje z Vídně a Bratislavy zřejmě zredukuje.

Wizz Air, který ve čtvrtek z Prahy vypravil své první lety, nechce zůstat pozadu. "V Praze jsme na cestě k tomu, abychom se v příštím roce stali vedoucí nízkonákladovou leteckou společností v České republice," uvedl generální ředitel firmy József Váradi.

Wizz Air hodlá od léta zřídit v Praze svou jedenáctou základnu, což zjednodušeně znamená, že tu letadla budou zůstávat přes noc. Praha se stane domovským letištěm pro dva stroje Wizz Airu, SkyEurope mají na Ruzyni čtyři letouny. Wizz Air do svého letového řádu zařadil téměř stejná města jako SkyEurope.

Srovnání cen letek Wizz Air a SkyEurope na 1. červenec 2009:
destinaceWizz AirSkyEurope
Paříž Beauvais (WA); Paříž Orly (SE)1079 Kč (30. červen)1711 Kč
Řím Fiumicino1349 Kč1421 Kč
Londýn Luton1079 Kč1421 Kč
Brusel Charleroi (WA); Brusel National (SE)399 Kč1421 Kč
Milán/Bergamo1079 Kč1131 Kč

Oba šéfové si na dálku vyměnili několik slovních "špílců". "Oni nelétají na letiště, která jsou blízko měst," uvedl Bitter na adresu Wizz Airu. S nadsázkou dodal, že konkurenční letadla přistávají na poli. "Myslím si, že jde o propagandu SkyEurope, že některá letiště jsou klíčová," reagoval Váradi. "Létat podle letového řádu je pro ně sen," nedal se Bitter.

Podle šéfa Wizz Airu existují dva druhy leteckých společností. Ty, které prodělávají a musejí shánět peníze na finančním trhu, a ostatní. "Náš vývoj není závislý na kapitálovém trhu," uvedl Váradi s tím, že společnost je již třetím rokem v řadě v zisku. Ověřit jeho slova nelze, neboť Wizz Air výsledky nezveřejňuje.

Naopak s akciemi SkyEurope se obchoduje na burze a jejich finanční problémy jsou dobře známé. Firma od svého založení před šesti lety dosud nevykázala zisk. Podle předběžných výsledků za minulý finanční rok dosáhla čistá ztráta téměř 60 miliónů eur.

Jak uvedl vrchní ředitel financí a korporátních služeb Letiště Praha Petr Vlasák, obor nízkonákladové dopravy se bude na letišti dále rozvíjet. "Je to segment, který dále poroste, ale v dlouhodobém horizontu poroste letecká doprava jako celek," řekl. "V Praze je prostor pro všechny typy dopravců, je to otázka preferencí cestujících," dodal.

Výběr článků

Načítám