Hlavní obsah

Na přetížené kamiony a emise si došlápne silniční inspekce

3:52
3:52

Poslechněte si tento článek

Každý třetí kamion při silniční kontrole loni vezl nepovoleně těžký náklad a emisní limity překročily dokonce tři čtvrtiny při kontrole vytipovaných vozidel. Od léta by měla tato porušení pravidel lépe kontrolovat Inspekce silniční dopravy, jež bude moci zastavovat auta i bez přítomnosti policie.

Foto: Ministerstvo dopravy ČR

Vážení kamionů. Na snímku je vůz Centra služeb pro silniční dopravu, které se promění v Inspekci silniční dopravy.

Článek

Inspektoři budou kontrolovat především hmotnost kamionů, technický stav nebo to, zda řidiči dodržují dobu řízení a odpočinku. V případě podezření na nevyhovující technický stav nebo nadměrné emise mohou měřit i osobní vozidla.

Inspekce, pro niž se už na veřejnosti našla přezdívka „emisní kobra“, budou nosit stejnokroje.

Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) se rozšíří počet kontrolních jednotek na dvaadvacet. „Abychom pokryli celé území Česka, včetně nově zprovozněných dálnic,“ podotkl ministr.

Řidičský průkaz dostanete do výdejního boxu

Ekonomika

Silniční inspekce vznikne od 1. července přeměnou Centra služeb pro silniční dopravu, které dnes provádí kontroly ve spolupráci s policií. Počet zaměstnanců zůstane stejný jako nyní, tedy 80. Současně však od léta přestanou vážit kamiony celníci.

Vznik inspekce je jedním z řady opatření v rámci novely zákona o silniční dopravě, kterou ve středu schválili poslanci. Nyní míří do Senátu.

Foto: Ministerstvo dopravy ČR

Označení vozidel Inspekce silniční dopravy

Další důležitou novinkou návrhu zákona je stanovení pravidel pro samořízená auta. Odpovědnost za nehodu v režimu autonomního řízení přisuzuje výrobci vozu. Jeho řidič bude muset na výzvu automobilu převzít řízení do deseti vteřin, být střízlivý a sedět na místě řidiče.

Podle Romana Budského, dopravního experta z platformy Vize 0, je zavedení pravidel pro autonomní auta správný krok. „Protože vozů vybavených takovou technologií bude v provozu přibývat,“ řekl Novinkám.

„Současně je ale důležité zapracovat na tom, po čem budou samořízená auta jezdit, tedy na kvalitě dálnic a dopravního značení. U obojího máme co zlepšovat,“ konstatoval Budský.

Zpřísnění pro zahraniční taxikáře

Na některých krajských silnicích by se navíc nově po roce 2030 mohlo začít hradit mýtné. Na silnicích druhé a třetí třídy by ho platila nákladní auta a dodávky s hmotností nad 3,5 tuny. Sněmovna to schválila na návrh poslance ODS Stanislava Blahy.

Novela také zvyšuje hranici škody při autonehodě, kdy je povinné volat policii, a to ze 100 na 200 tisíc korun. Policii budou dál muset volat řidiči, když se neshodnou na zavinění nebo auto má jiného vlastníka.

Novela upravuje rovněž poptávkovou dopravu, nazývanou také autobus na zavolání, kterou už některé kraje zavádějí. S pomocí aplikace v chytrém telefonu si lidé mohou přivolat minibus, jenž je dopraví, kam potřebují. Mikrobusy můžou zastavit i v místech, kde nejsou klasické zastávky.

Mezi další změny patří prodloužení platnosti evidenční kontroly z jednoho na dva roky. Tím se srovná délka s dobou platnosti pravidelné technické prohlídky.

Prošel také návrh, aby zahraniční řidiči taxislužby museli mít řidičský průkaz vydaný v Česku nebo jiné zemi EU.

„Pokud ho nemá, ale je v Česku alespoň půl roku a prokáže obvyklé bydliště, pak může svůj řidičský průkaz vyměnit za český,“ upřesnila mluvčí ministerstva Alena Mühl. Důvodem je nárůst počtu nehod, někteří taxikáři jezdí i s turistickými vízy. Problém je to především v Praze.

Jak na čoudící auta? Ministerstvo hledá inspiraci v Polsku i Německu

Ekonomika

Výběr článků

Načítám