Hlavní obsah

Na předváděcích akcích obcházejí zákon, inspekce rozdala pokuty za 5,6 miliónu

Novinky, mik

V téměř devadesáti procentech případů ze 150 kontrolovaných předváděcích akcí zjistili kontroloři České obchodní inspekce (ČOI) pochybení. Zákazníci jsou tak stále oběťmi nekalých praktik vychytralých podnikatelů. Ti se snaží obejít oznamovací povinnost tím, že utajují místo, dobu konání, a dokonce i svoji identitu.

Foto: Dorian Hanuš, Právo

Ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný

Článek

„Právě tato porušení zákona představovala téměř 60 % všech nedostatků, v dalších téměř 20 % případů zjistili inspektoři zakázané užití nekalých obchodních praktik,” sdělil mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Od července do konce září udělila ČOI celkem 75 pokut v hodnotě 5,6 miliónu korun.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

„Oznamovací povinnosti obcházejí tím, že tyto akce prezentují jako degustaci nebo ochutnávku, či jako příležitost k výhodnému nákupu potravin, někteří prodávající utajují nejen místo a dobu konání akce, ale také svou identitu, aby se vyhnuli kontrole nebo ji znemožnili,“ řekl ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Několik prodávajících přesunulo podle Bezecného místo konání svých akcí přímo do obydlí spotřebitelů. Tím se kontrola ještě více komplikuje. Prodávající má tak volné pole působnosti manipulovat se zákazníkem do té doby, než jej přesvědčí ke koupi. Podvedený člověk pak podepíše smlouvu na zboží, které stojí desetitisíce korun.

Vydávají se za spotřebitelského ombudsmana

Některé podvodné firmy opustily český trh, ale podle Fröhlicha je nahradily společnosti, které jsou mnohem nebezpečnější. Pro důvěřivé seniory přinášejí ještě větší riziko.

„Názorným příkladem je lákání spotřebitelů k účasti na předváděcích prodejních akcích údajným 'spotřebitelským ombudsmanem' pod záminkou pomoci při uplatňování spotřebitelských práv v rámci dříve uzavřených smluv, případně přímo příslibem vrácení přeplatku za zakoupené předražené zboží,” uvedl Fröhlich

Během třech čtvrtletí se k ČOI dostalo celkem 161 stížností od spotřebitelů. Ty se týkaly většinou předváděcích akcí a smluv, jež se na nich uzavřely. V plné třetině ČOI potvrdila porušení právních předpisů. Několikrát se dokonce stalo, že se pořadatele akce nepodařilo dohledat.

Související články

Výběr článků

Načítám