Článek
Místem startu se stala nedokončená estakáda u Opatovic nad Labem, kterou stavbaři opustili před více než třemi lety. Cíl etapy dlouhé 12,6 km bude u Časů. Tady přímo navazuje další etapa do Ostrova u Vysokého Mýta, která se začala stavět už loni v prosinci.
„Na všechny části stavby dálnice máme vydané stavební povolení, nebude nás nic zdržovat. Na jaře roku 2022 bychom chtěli tuto část zprovoznit, ten navazující úsek má být dokončen v červnu 2022,“ řekl novinářům před slavnostním poklepáním na základní kmen generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.
Dohromady se tedy dálnice za tři roky prodlouží o 27 kilometrů.
Po zmatcích a protestech při prvním tendru na dodavatele zakázku získalo konsorcium tří firem. „Vysoutěženo bylo za 74 procent projektované ceny, dohromady je to 3,38 miliardy korun, Je to dobrá cena, protože stavba není jednoduchá, bude na ní například 24 mostů,“ dodal Kroupa.
Mosty budou stavbě dominovat
Unikátem bude i víc než kilometrový most. Estakáda o délce 1047 metrů překlene zátopové území Labe. Celková délka mostních staveb úseku překročí dva kilometry. Kromě estakády bude velkou stavbou také například třípólový most, který překoná Brodecký potok.
V navazující etapě bude nejvýznamnějším vzdušným dílem překlenutí železničního koridoru. Tady stavbaři použijí unikátní metodu. Most postaví podle trati a pak jej o 90 stupňů pootočí.
Kromě mostů počítá stavba se dvěma mimoúrovňovými křižovatkami Rokytno a Časy, na trase budou i čtyři okružní křižovatky. Stavebníci upraví i několik kilometrů navazujících silnic první až třetí třídy.
Tři roky má Pardubický kraj na to, aby k dálnici postavil přivaděče. „Příprava staveb je intenzivní, kontrolujeme ji každý měsíc. Je nepředstavitelné, že bychom nebyli hotovi včas. Paradoxně jsme s přípravou nejdál u Litomyšle, kde se dálnice ještě ani nestaví,“ podotkl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. (ČSSD).