Článek
Předsedkyně Asociace krajů a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová (ANO) se nyní v této věci obrátila na Babiše dopisem a chce se s ním sejít. „Budu na něj velmi apelovat, aby rozhodnutí o dotacích padlo co nejdříve. Bez toho mohou kraje jen obtížně plánovat opravy silnic, a ty mají začít již v dubnu,“ uvedla v pátek Vildumetzová.
Za minulé vlády Bohuslava Sobotky (ČSSD) dostaly kraje od státu na opravy dvojek a trojek celkem 11,5 miliardy korun.
„Tyto peníze jsme byli schopni v rozpočtu resortu dopravy ušetřit. Teď však naopak peníze nutně potřebujeme pro výstavbu základní dopravní infrastruktury. Akceptuji však, že kraje problém s financemi na opravy mají. Vláda o tom s nimi bude určitě diskutovat,“ ujišťuje Dan Ťok (za ANO), který byl v Sobotkově a je i v Babišově vládě ministrem dopravy.
Celkem je na dálnice a jedničky letos ze Státního fondu dopravní infrastruktury vyčleněno 11,4 miliardy korun
Podle Ťoka je ovšem potíž v tom, že kraje nedokážou alokovat peníze na silnice. „Upřednostňovaly výdaje na sociální péči a další věci, čímž dvojky a trojky trpěly,“ prohlásil v rozhovoru s Právem Ťok. Státní fond dopravní infrastruktury však mohou kraje žádat o příspěvek na opravu úseků, kde často dochází k nehodám.
Finance na opravy poskytuje obcím také ministerstvo pro místní rozvoj. Za dva roky to bylo 500 miliónů korun, za něž bylo možné opravovat nejen místní komunikace, ale i mosty či veřejná parkoviště.
Program, který je zaměřen na podporu obcí do 3000 obyvatel, pokračuje i letos, vzhledem k omezenému množství finančních prostředků se však na všechny žadatele, stejně jako loni, nedostane.
Na dálnicích bude ještě víc uzavírek
Podstatně lépe je na tom financování oprav dálnic a silnic prvních tříd, které spravuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Uzavírek, v nichž je omezena rychlost, tak ve srovnání s loňskem ještě přibude.
Celkem je na dálnice a jedničky letos ze Státního fondu dopravní infrastruktury vyčleněno 11,4 miliardy korun. Ještě o desetinu víc než loni, kdy bylo opravováno 600 kilometrů těchto komunikací. „Přibližně 7,5 miliardy z této částky půjde na opravy silnic první třídy a zbytek na dálnice. Od ministerstev dopravy a financí máme navíc přislíbeno dalších 900 miliónů korun,“ sdělil novinářům generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.
Do své druhé poloviny se dostává modernizace 160 kilometrů dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Brnem. Jakmile to počasí dovolí, budou práce pokračovat na úsecích Ostředek-Šternov, Hořice-Koberovice, Jihlava-Velký Beranov a Velké Meziříčí-Lhotka, tedy na celkem 27 kilometrech. K tomu ještě nově přibude úsek Humpolec–Větrný Jeníkov. Současně se tak bude na D1 rekonstruovat pět úseků.