Článek
„Estakáda překlenuje celé údolí Berounky Radotína, kříží Strakonickou silnici a vytváří s ní mimoúrovňovou křižovatku dvou čtyřpruhových komunikací. Celková délka estakády je 2058 metrů a je rozdělena na pět samostatných dilatačních celků,“ vysvětlil Josef Holba ze společnosti Bögl a Krýsl. Ta se společně s firmami Hochtief a Strabag podílí na vybudování jihozápadní části silničního okruhu kolem Prahy.
Stavba má kromě délky i úctyhodnou výšku. Jednotlivé pilíře měří od devíti do 38 metrů se vzdáleností mezi sebou až 110 metrů. Jedním z nejvyšších bodů je překlenutí železniční tratě Praha-Plzeň, kde most vede 40 metrů nad kolejemi. Na druhém konci je obří mimoúrovňová křižovatka, která pokračuje krátkým, zhruba stometrovým mostem. Ten se však už do délky rekordního obra nepočítá.
Územní plán mostu přes údolí Berounky. Stavba je součástí jihozápadní části silničního okruhu kolem Prahy. Tato část okruhu propojuje dálnici D5 s dálnicí D1.
Z mostu, který je součástí Pražského okruhu, lze sjet na Strakonickou ulici.
Z mostu, který je součástí Pražského okruhu, lze sjet na Strakonickou ulici.FOTO: Aerodata
Náročná nosná konstrukce estakády spolykala přibližně 110 tisíc metrů krychlových betonu, 17 tisíc tun ocelové betonářské výztuže a dva tisíce tun přepínací výztuže.
„Estakáda je založena na velkoprůměrových pilotách ukončených v železobetonových základech. Spodní stavba je monolitická železobetonová, kde její tvarové řešení bylo významně ovlivněno estetickými požadavky architekta,“ doplnil Holba, jehož společnost nechvalně proslavilo vlakové neštěstí ve Studénce.
Zatím nejdelším silničním mostem, který je v Česku v provozu, je přes Ohři u Doksan a měří necelých 1170 metrů, následuje jej Negrilliho viadukt v Praze s délkou 1110 metrů. Na něm je vedena železnice. Estakáda u Prahy je téměř o kilometr delší.
Estakáda bude přes dva kilometry dlouhá. V příštím roce, až bude dokončena, se stane nejdelším mostem v ČR.
FOTO:Aerodata