Článek
Každý z budovaných zásobníků pojme až deset milionů litrů benzinu nebo nafty. Celkem tak nové kapacity umožní navýšit strategické zásoby přibližně o šedesát milionů litrů, což odpovídá dvoudenní spotřebě celé České republiky.
Jde o nárůst o zhruba dvacet procent oproti dosavadní kapacitě areálu v Hněvicích na Litoměřicku. Cena za budované dílo činí zhruba 740 milionů korun.
Dva ze zásobníků již úspěšně prošly takzvanou hydrostatickou zkouškou, při níž jsou naplněny vodou, aby se ověřila stabilita základové konstrukce. Původní plán počítal s dokončením stavby na začátku roku 2027, současný vývoj však naznačuje možnost rychlejšího dokončení. Klíčovou roli v urychlení sehrála podle stavbyvedoucího Jana Sochora změna technologie založení, která umožnila rychlejší dotvarování základů.

Šest nových nádrží roste v Hněvicích už dva roky, hotovo má být v roce 2027.
„Kdybychom zvolili původně navrhované štěrkové piloty, čekali bychom na konsolidaci podloží i několik měsíců. Proto jsme po dohodě s investorem zvolili železobetonové piloty. Každý základ podpírá devadesát pilotů o délce dvanáct metrů a průměru šedesát centimetrů, protože musí unést přes deset tisíc tun,“ uvedl Jan Sochor ze společnosti Metrostav DIZ.
Při stavbě bylo využito 6000 m3 betonu, 2520 tun ocelových konstrukcí, 30 km svarů, 120 000 m2 nátěrů, 6,5 km ocelových potrubí a 37 km elektrických kabelů.
Dvouplášťová ochrana
Každý zásobník je konstruován jako dvouplášťový. Vnější ochranná jímka má zabránit úniku pohonných hmot v případě poškození vnitřní stěny. Dno nádrže je dvojité, mezi dvěma vrstvami se nachází milimetrový prostor s podtlakem a senzory pro detekci netěsností. Konstrukce musí odolat nejen tlaku skladované kapaliny, ale i výkyvům teplot, které způsobují běžné denní rozpínání a smršťování materiálu.
Rozšíření hněvického areálu posílí nejen národní rezervy, ale také vstupní kapacitu palivového systému. Terminál je napojen na rafinérie v Kralupech nad Vltavou a v Litvínově a disponuje železniční vlečkou o délce tři kilometry. Jde tak o jeden z klíčových uzlů palivové infrastruktury státu. Podle zástupců společnosti jde o jednu z nejvýznamnějších investic v posledních letech.

Staveniště se rozkládá na čtyřech hektarech.
„Sklad Hněvice nebyl vybrán náhodou. Jedná se o klíčový uzel pro příjem pohonných hmot, jak pomocí produktovodu, tak, díky největší vlečce společnosti Čepro, i pomocí železniční dopravy, disponuje také největší skladovací kapacitou v systému Čepro a představuje klíčový bod pro stabilitu distribuční sítě paliv v ČR,“ doplnil generální ředitel firmy Jan Duspěva.
„Je to bezesporu krok, který nás činí mnohem méně zranitelnými vůči různým globálním výkyvům na trzích s energiemi a zároveň nám umožní rychle reagovat na neočekávané události,“ řekl při zahájení stavby ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS).