Článek
Roční kapacita výroby má být 1,2 gigawatthodiny, firma se tak stane největším českým dodavatelem lithiových akumulátorů HE3DA. Ty najdou využití například v elektromobilech či v energetických bankách.
„Jsem nesmírně šťastný, že se můj vynález dostane do masivní výroby. Česká republika získá díky tomu celé nové odvětví skladování energie, které zaměstná desetitisíce lidí,“ upozornil autor patentu Procházka, ředitel firmy HE3DA. Úspěch jeho baterie spočívá zejména v odlišném způsobu výroby.
Pojme víc energie
Zatímco nyní se lithiové baterie vyrábějí z tenkých elektrod v podobě kovových fólií, na nichž je nalepena aktivní vrstva, Procházkova baterie má vlisované články nikoli vertikálně, ale horizontálně formou tabletek do rámu. Má tak dvacetkrát větší tloušťku i kapacitu elektrod a pojme mnohem více elektrické energie než dnešní baterie. Vyniká také v rychlosti nabíjení a nízké výrobní ceně.
Stavět se bude podle unikátního patentu českého vědce a vynálezce Jana Procházky
Za stavbou závodu má stát skupina českých investorů sdružených v privátním investičním fondu Battery Unite. Vyrábět se v něm budou stejné baterie, jaké společnost HE3DA začala loni v prosinci vyrábět na zkušební lince v pražských Letňanech.
„Jde o pokračování projektu založeného na unikátním světovém patentu známém jako HE3DA. Díky investici od Battery Unite jsme nyní schopni
16. října zahájit výstavbu unikátní gigafactory v Horní Suché,“ řekl ke stavbě závodu jeden z investorů projektu Radomír Prus.
Ten je vnímán jako kontroverzní podnikatel, nyní řeší Krajský soud v Ostravě kauzu obřího dotačního podvodu, v němž figuruje společnost Exelsior Group, věnující se recyklaci plastů.
Právě Prus je jedním z obžalovaných, spolu s trojicí mužů měl EU a stát připravit na dotacích o více než 300 miliónů korun.
Provoz závodu v Horní Suché má být technologicky zcela výjimečný, ve světě údajně nemá obdoby.
„Továrna bude vypouštět čistší vzduch než přijímat,“ sdělil Prus. Stavba závodu má trvat rok, pak se má spustit plně robotizovaná výroba.
Firma vyvinula dva základní typy baterií. Robustnější, se silnějšími elektrodami a delším nabíjením bude sloužit jako energetická banka pro skladování velkého množství energie za co nejnižší cenu.
Druhý typ se slabšími elektrodami má umožnit mnohem rychlejší nabíjení i vybíjení a bude mít využití v elektromobilech nebo v energetice jako zásobárna velmi rychle dostupné energie. V současnosti se baterie naplno nabije již za méně než hodinu.