Článek
„Situace už je pro nás kritická. Denně tudy projíždí 10 tisíc aut, což znemožňuje průchod dětí do mateřské i základní školy nebo lidem, aby vyjeli od svých domů,“ upozornil starosta Žabně David Hejneš (SNK Občané pro Žabeň). Dodal, že obce už čtyři roky zvou kvůli problému ministra dopravy. Bezúspěšně.
„Zkoušeli jsme to všemi možnými způsoby a výsledek je ten, že nám chodí stále tytéž dopisy od ministerských úředníků,“ vysvětlil starosta s tím, že pokud by ministerstvo dopravy vyňalo předmětný úsek ze zpoplatněných silnic, klesl by počet aut projíždějících vesnicemi minimálně o třetinu.
Požadavky obcí měla podpořil Moravskoslezský kraj i nedávná petice, kterou podepsalo přes 8 tisíc lidí. Jenže ani ta se stanoviskem ministerských úředníků nehnula. Obce slibují, že pokud s nimi nezačne ministr Havlíček jednat, přitvrdí.
„Jsme připraveni třeba každý týden blokovat souběžné silnice a to i v jiných obcích, takže potom bude mít blokáda mnohem větší dopad,“ vzkázal do Prahy náměstek primátora Frýdku-Místku Karel Deutscher (ČSSD).
Zvěrstvo a ptákovina. Ostrava vyzvala vládu, ať stopne Zemanův kanál
Dodal, že jejich požadavkem je, aby dálniční známka byla pro asi třináctikilometrový úsek zrušena jen na dva tři roky, aby obce na souběžné silnici s D56 mohly udělat taková opatření, která zajistí, že průtah vesnicemi a městskými částmi Ostravy nebude pro řidiče tak lákavý.
Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka Právu sdělil, že důvody, proč je tento úsek dálniční sítě zpoplatněn, trvají. A proto ministerstvo odmítlo i poslední žádost obcí.
„Objektivně se na situaci nic nezměnilo. Důvody pro vyjmutí tu objektivně nejsou, jsou tu jen subjektivní důvody petentů,“ uvedl s tím, že důvodem pro nezpoplatnění nemohou být opravy či úpravy samotné D56 i nedaleké D48, včetně stavby obchvatu Frýdku-Místku, čímž obce také argumentovaly.
„Dálniční známka je jistou formou poplatku či daně, takže se dostáváme do roviny diskusí o smysluplnosti jejich placení. Nikdo je nechce platit, ale všichni chtějí využívat nové silnice, dálnice či železnice, které se z nich mimo jiné platí a jsou velmi důležitým zdrojem státního rozpočtu,“ poukázal Jemelka.