Článek
„Předvánoční období je z hlediska půjček a úvěrů velmi rizikové. Spotřebitelé mají daleko víc tendenci chovat se impulzivně. Často využijí nabízeného úvěru, aniž by se důkladně seznámili s jeho podmínkami. Hrozí jim pak upadnutí do dluhové pasti,“ upozornil na včerejší tiskové konferenci ředitel Sdružení českých spotřebitelů (SČS) Viktor Vodička.
Předvánoční období je z hlediska půjček a úvěrů velmi rizikové
Z průzkumu, který pro SČS uskutečnila agentura Kantar, také vyplynulo, že 45 procent z lidí, kteří si na letošní Vánoce hodlají půjčit, to chce použít na nákup mobilů, počítačů či televizorů a více než čtvrtina na dárky pro děti.
Nejvíce půjček do 10 tisíc korun
Nejčastěji lidé využívají nákup zboží na splátky (23 %) a spotřebitelský úvěr. „Přibližně každý desátý si půjčí od rodinných příslušníků, což je samozřejmě bezpečnější,“ uvedl ředitel Poradny při finanční tísni David Šmejkal.
Z průzkumu také vyplynulo, že průměrná částka, kterou o Vánocích plánují letos Češi utratit, činí 5970 korun. S částkou od 10 tisíc do 20 tisíc korun přitom počítá téměř třetina respondentů a tři procenta nebudou váhat dát za dárky ještě větší sumu. Tomu odpovídá i výše půjček. Ta u šedesáti procent lidí činí do deseti tisíc korun, ale dvě procenta respondentů uvedla, že si na Vánoce půjčí více než sto tisíc.
„V Česku panuje konjunktura, je rekordně nízká nezaměstnanost, roste průměrná mzda a lidé jsou tak více ochotni si půjčovat. Řada z nich ale po Vánocích z nákupní horečky vystřízliví. V lednu se tak vždy výrazně zvyšuje počet lidí, kteří se obracejí na naši poradnu,“ konstatoval Šmejkal.
Řada mužů s dárky nespěchá
Nejčastějšími dárky budou i letos oblečení, obuv, hračky, kosmetika, elektronika, knihy či vybavení domácnosti. Někteří lidé začali s jejich nakupováním už v srpnu, plné tři čtvrtiny dotázaných je všechny chtějí mít pořízené do konce listopadu, aby se vyhnuli předvánočním návalům v obchodech.
Na dřívější dobu přitom nechávají koupi dárků více ženy než muži. Až na prosinec to chce nechat jenom desetina žen, ale 37 procent mužů. Na dřívější nákupy se chystají i v rodinách s dětmi. Na prosinec nechává nákupy 22 procent těchto domácností. Naproti tomu bezdětných rodin spoléhá na prosincové nákupy až 31 procent.
Pokud jde o způsob nakupování, většina Čechů kombinuje návštěvu obchodů s nákupy přes internet. Pouze prostřednictvím e-shopů si dárky objednává 26 procent dotázaných a 32 procent stále ještě využívá pouze kamenné prodejny.