Hlavní obsah

Na dálnicích v Německu se bude platit od října 2020, uvedl tamní ministr

Novinky, bož

Dálniční poplatky pro osobní automobily začnou v Německu platit až od října 2020, oznámil německý ministr dopravy Andreas Scheuer (CSU). Původně se počítalo s tím, že se poplatky zavedou v průběhu roku 2018 nebo 2019.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Německá dálnice. Ilustrační snímek

Článek

Mýtné pro osobní vozy schválila nejprve v lednu 2017 německá vláda a pak ho do konce března téhož roku odsouhlasily i obě komory parlamentu. Původně se počítalo s tím, že se poplatky zavedou v průběhu roku 2018 nebo 2019, v dubnu loňského roku však došlo k odkladu.

Poté se hovořilo o tom, že by mýto mohlo být zavedeno nejdříve v polovině roku 2020, ani tento termín však Němci nestihnou. O říjnovém termínu informoval spolkový ministr dopravy v úterý.

„Přeji vám šťastný nový rok! Rok 2019 začíná dobrou zprávou. Mýtné pro osobní vozy může odstartovat v říjnu 2020,” napsal ministr na Twitteru. „Finanční a hospodářský rámec předepsaný Spolkovým sněmem bude dodržen,” dodal.

Německo usilovalo o zavedení mýtného pro osobní auta na svém území delší dobu. Vzhledem k odporu Evropské komise (EK) a ostatních členských států EU ho však vláda schválila teprve v lednu 2017 a v jiné podobě, než původně prosazovala.

Nižší poplatky a podmíněné kompenzace

Místo původně navrhovaných tří variant dálniční známky za pět, deset a patnáct eur nová varianta zavádí desetidenní poplatek v rozmezí 2,5 až 25 eur a dvouměsíční poplatek v rozmezí 7 až 50 eur. Konkrétní výše krátkodobého poplatku závisí na ekologické způsobilosti daného vozu.

Ministerstvo dopravy ve starším příspěvku na Twitteru uvedlo, že dálniční poplatky představují změnu systému z financování daňovými poplatníky na financování uživateli, v přiložené grafice hovořilo o systému „kdo to používá, ten to platí”.

Ministerstvo již dříve uvedlo, že počítá s výnosem zhruba 524 milionů eur (zhruba 13,5 miliardy korun), a to i po odečtení jedné stovky milionů eur, již stát vydá na kompenzace německým řidičům v závislosti na výši vypouštěných emisí.

Německo chce celoevropské mýtné

Podle kritiků je kompromisní návrh i nadále diskriminační vzhledem k tomu, že zahraničním řidičům žádné kompenzace vypláceny nebudou. Německo jako jedna z mála zemí dosud nemělo zpoplatněné používání dálnic osobními vozidly.

Předchozí ministr dopravy Alexander Dobrindt kromě toho usiloval o zavedení systému celoevropského mýtného. Uvedl, že cílem německé vlády je „společný, interoperabilní mýtný systém bez národních bariér“. [celá zpráva]

Výběr článků

Načítám