Článek
Mýtné pro osobní vozy schválila nejprve v lednu 2017 německá vláda a pak ho do konce března téhož roku odsouhlasily i obě komory parlamentu. Původně se počítalo s tím, že se poplatky zavedou v průběhu roku 2018 nebo 2019, v dubnu loňského roku však došlo k odkladu.
Poté se hovořilo o tom, že by mýto mohlo být zavedeno nejdříve v polovině roku 2020, ani tento termín však Němci nestihnou. O říjnovém termínu informoval spolkový ministr dopravy v úterý.
„Přeji vám šťastný nový rok! Rok 2019 začíná dobrou zprávou. Mýtné pro osobní vozy může odstartovat v říjnu 2020,” napsal ministr na Twitteru. „Finanční a hospodářský rámec předepsaný Spolkovým sněmem bude dodržen,” dodal.
Ich wünsche Ihnen ein glückliches Neues Jahr! 2019 beginnt mit einer guten Nachricht - die Pkw-Maut kann im Oktober 2020 starten. Der finanzielle und wirtschaftliche Rahmen, den der Bundestag vorgegeben hat, wird eingehalten. @BMVI pic.twitter.com/cLZsBFsr8x
— Andreas Scheuer (@AndiScheuer) 1. Januar 2019
Německo usilovalo o zavedení mýtného pro osobní auta na svém území delší dobu. Vzhledem k odporu Evropské komise (EK) a ostatních členských států EU ho však vláda schválila teprve v lednu 2017 a v jiné podobě, než původně prosazovala.
Nižší poplatky a podmíněné kompenzace
Místo původně navrhovaných tří variant dálniční známky za pět, deset a patnáct eur nová varianta zavádí desetidenní poplatek v rozmezí 2,5 až 25 eur a dvouměsíční poplatek v rozmezí 7 až 50 eur. Konkrétní výše krátkodobého poplatku závisí na ekologické způsobilosti daného vozu.
Ministerstvo dopravy ve starším příspěvku na Twitteru uvedlo, že dálniční poplatky představují změnu systému z financování daňovými poplatníky na financování uživateli, v přiložené grafice hovořilo o systému „kdo to používá, ten to platí”.
#PKW #Maut vom Bundeskabinett beschlossen. Systemwechsel von Steuer- zur Nutzerfinanzierung kommt. pic.twitter.com/e9CQTL8Wqz
— BMVI (@BMVI) 25. Januar 2017
Ministerstvo již dříve uvedlo, že počítá s výnosem zhruba 524 milionů eur (zhruba 13,5 miliardy korun), a to i po odečtení jedné stovky milionů eur, již stát vydá na kompenzace německým řidičům v závislosti na výši vypouštěných emisí.
Německo chce celoevropské mýtné
Podle kritiků je kompromisní návrh i nadále diskriminační vzhledem k tomu, že zahraničním řidičům žádné kompenzace vypláceny nebudou. Německo jako jedna z mála zemí dosud nemělo zpoplatněné používání dálnic osobními vozidly.
Předchozí ministr dopravy Alexander Dobrindt kromě toho usiloval o zavedení systému celoevropského mýtného. Uvedl, že cílem německé vlády je „společný, interoperabilní mýtný systém bez národních bariér“. [celá zpráva]