Článek
„Předpokládáme, že v průběhu listopadu budeme osazovat. Během letošní zimy takto bude zajištěna pravděpodobně celá D1 mezi Prahou a Brnem,“ potvrdil Právu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Jan Rýdl.
Podnik v těchto dnech postupně posílá ministerstvu dopravy návrhy dopravního značení, které resort poměrně obratem schvaluje.
I když přesný rozsah omezení ještě bude záviset na ministerstvu, mělo by jít o prakticky souvislý zákaz předjíždění kamionů s výjimkou míst, kde jsou tři pruhy či stoupací pruh. Ani tady by však řidiči kamionu nemohli do levého pruhu.
Tohle hovoří za vše. Policie zveřejnila letecké záběry předjíždějících kamionů na D1
Ačkoliv přesný termín stanoven nebyl, administrativa ohledně rozmístění značek trvá o něco déle, než policie čekala. Původně se totiž mluvilo o instalaci během léta, přičemž v létě pak ministerstvo počítalo s osazením do 1. listopadu. Nyní je zřejmé, že práce se protáhnou až do zimy.
Zhruba před měsícem už silničáři rozmístili zákazové značky na D1 i D2 okolo Brna, v souvislosti s rozšiřováním D1 na šest pruhů.
Hrozí zákaz činnosti
Později by zákazy měly přibýt i na dalších vybraných úsecích tuzemských dálnic. Ředitelství a ministerstvo vycházejí z doporučení policie, která vytipovala místa častějších nehod.
Za předjíždění v zákazu hrozí řidiči kamionu pokuta od pěti do deseti tisíc korun a zákaz činnosti od šesti měsíců do jednoho roku.
Rozmohl se nám tu takový nešvar. Policie znovu natočila předjíždějící kamiony na D1
Policisté tento dopravní přestupek nemohou řešit pokutou na místě. Sepíšou oznámení o přestupku a pošlou jej k projednání na místně příslušný úřad ve správním řízení. U zahraničních řidičů vybírají kauci v rozmezí od pěti do deseti tisíc korun.
„Pro odhalování a dokumentaci těchto přestupků využíváme všechny dostupné prostředky – nejběžnější je zaznamenání přestupku na záznamové zařízení ve služebních vozidlech, ale je možné i nasazení i dronů, případně vrtulníku,“ popsal Právu policejní mluvčí David Schön.
Martin Felix ze sdružení dopravců Česmad Bohemia uznává, že pomalé předjíždění kamionů je problém, i když podle něj převážně neohrožuje bezpečnost, pouze znepříjemňuje jízdu osobním autům.
Řidič na Přerovsku předjížděl za mlhy, vklínil se mezi kamiony
Zatímco řidiči osobních vozů se dočkají plynulejšího provozu, dvě stě tisíc šoférů nákladních aut bude trpět. Podle Felixe by se jim neměla zužovat dálnice na polovinu, když už na mýtném hradí více než osobní auta na dálničních známkách. Podle něj by místo toho stát měl budovat třetí pruhy v kopcovitých částech D1, jako to dělají v Německu.
„Stále platí, že rozdíl v rychlosti mezi prázdným a naloženým kamionem bývá velmi markantní, zákaz tak způsobí tvoření dlouhých kolon a velká zdržení. Navíc se do provozu chystají elektrická nákladní vozidla, která mají značně odlišný způsob jízdy,“ podotkl Felix.
„A do kolony pomalu jedoucích kamionů si netroufnou ani opatrní řidiči osobních aut, takže budou zdržovat v levém pruhu,“ míní.