Článek
Centrální banka ve čtvrtek oznámila, že se už připravuje na zpřístupnění registru, kde bude možné nechat si dobrovolně číslo konta s telefonním číslem propojit.
„Platby na kontakt budou moci přijímat klienti zapojených bank, kteří se ke službě u své banky aktivně přihlásí a spárují své telefonní číslo s číslem svého bankovního účtu,“ sdělila mluvčí České národní banky Petra Krmelová.
Při zasílání peněz těmto lidem pak bude možné místo čísla účtu vyplňovat jejich telefonní číslo.
Útoků na on-line bankovnictví přibývá. A jsou stále důmyslnější
K účtu i více čísel
Pokud by měl zájemce více bankovních účtů, musí si při registraci vybrat, který zvolí pro příjem plateb na kontakt. Zároveň je ale možné, aby k jednomu bankovnímu účtu bylo připojeno více telefonních čísel.
„To se může týkat například manželů, kteří mají jeden společný účet, ale každý vlastní mobilní telefon,“ upřesnila Krmelová.
„Uživatelé by také měli vidět před odesláním platby název účtu příjemce, zpravidla jméno a příjmení,“ doplnila mluvčí. Maximální limit pro jednu platbu činí podle Krmelové pět tisíc korun.
Platby budou moci přijímat klienti zapojených bank, kteří se ke službě aktivně přihlásí
Telefonní čísla nezařazená do registru nebudou moci platbu na kontakt přijímat. Peníze na mobil ze svého bankovnictví ovšem budou moci posílat i lidé, kteří sami nejsou v registru zaneseni.
„Pokud například budete chtít poslat určitou finanční částku na kontakt známému, zadáte při provádění platby v aplikaci mobilního bankovnictví jeho mobilní číslo. Systém během vteřiny v registru ČNB prověří, zda je zadané číslo opravdu registrováno a na jaké jméno. Pokud ano, bude platba na tento kontakt, a tedy transakce jako taková umožněna,“ řekla Zuzana Filipová z Moneta Money Bank.
I ona předeslala, že se bezprostředně před potvrzením transakce zobrazí jméno majitele čísla telefonu. „Nemělo by tedy dojít k mylně zaslaným transakcím, například když máte v telefonu u vašeho známého napsané číslo, které již patří někomu jinému,“ dodala Filipová.
ČNB se stala terčem kyberútoku
Registrace přes aplikaci
Spuštění služby na začátku listopadu včera potvrdila Komerční banka. „Bude dostupná jak v aplikacích MojeBanka a Mobilní banka, tak v nové mobilní aplikaci KB+,“ řekla její mluvčí Šárka Nevoralová.
Do služby se mohou registrovat fyzické osoby i podnikatelé prostřednictvím mobilního i internetového bankovnictví.
„Jednorázovým kódem zaslaným na registrované telefonní číslo banka ověří, že jej má klient ve svém držení. Následně si klient vybere číslo účtu, ke kterému chce telefonní číslo spárovat. Po standardní autorizaci banka zapíše požadované údaje do registru,“ popsala Nevoralová.
V budoucnu by Komerční banka ráda využívala i další identifikátory, například e-mail.
Spuštění služby Právu potvrdily i některé další banky, například Česká spořitelna. „Přesné datum spuštění se ještě ladí, ale je vysoce pravděpodobné, že to bude v průběhu listopadu,“ sdělil mluvčí Filip Hrubý.
Registrace zde bude probíhat přes mobilní bankovnictví. „Přímo v mobilní aplikaci již bude mít člověk uvedeno své bezpečnostní telefonní číslo, jimž je registrován každý z uživatelů naší bankovní identity. Pro využívání služby pak bude stačit, když se v aplikaci seznámí s příslušnou smlouvou a tu tam pak elektronicky podepíše,“ uvedl Hrubý.
Podobně plánuje spuštění ČSOB. I u ní proběhne registrace přes mobilní aplikaci. Ne u všech bank ale novinka naběhne hned v listopadu. Například u Moneta Money Bank by to mělo být od nového roku.