Článek
Letos v listopadu začala platit směrnice Bruselu o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva. Po členských státech požaduje, aby nové jednotné značení zavedly nejpozději do 24 měsíců.
Každému typu paliva je přidělen určitý geometrický tvar. U benzínových paliv je to kruh, u dieselových čtverec a plynná paliva zastupuje čtverec otočený o 45 stupňů.
Uvnitř obrazce se nachází písmeno označující typ paliva a číslo uvádějící maximální procentuální podíl biosložky, popřípadě již známé označení typu plynu (například CNG nebo LPG). Pro benzínová paliva bude použito písmeno E, u nafty to bude písmeno B. Dnešní Natural 95 tak bude značen jako E5 a nafta B7. Na trh budou přicházet další typy paliv s vyšším podílem biosložky, takže se může objevovat E10, B10, B30 i B100.
„Neznamená to ale, že zažité označení zmizí úplně. Norma jakékoliv další komerční označení nezakazuje. V tuto chvíli ještě není k dispozici finální česká verze normy, očekáváme však, že se změny projeví v polovině příštího roku,“ řekla Novinkám mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Ngoc Pham Bich.
Natural 95 zůstane
Značení se objeví jak u výdejních stojanů čerpacích stanic, tak i u nádrží nových automobilů, takže řidič bude bezpečně vědět, jaký nejvyšší podíl biosložky může do svého vozu bez obav natankovat.
U starších vozů si budou muset řidiči dát pozor a dbát doporučení výrobce. Například Škoda informovala, že benzín E10, který se prodává jako alternativa E5 v Německu, není vhodné tankovat do modelů Favorit a Felicie, protože může poškodit plastové a gumové součásti v motoru. Při testech německého autoklubu ADAC u Opelu Signum při používání E10 rychle odešlo benzínové čerpadlo.
Odborníci ale vyvracejí obavy, že by měl v nejbližších letech zmizet z nabídky klasický Natural 95 (E5) a řidiči starších vozů by tak měli problém. Jako v Německu mohou být E5 a E10 v nabídce vedle sebe. Petrolejáři ale s nabídkou E10 v Česku zřejmě nebudou nijak spěchat.
„Ropa je levná, kotované ceny lihu jsou vyšší než benzínu. Proč by někdo zaváděl dražší E10, když stačí E5, který je levnější a pokrývá plně skladbu vozového parku benzínových automobilů. Teprve emisní tlak na úsporu CO2 bude vyžadovat zavedení E10 pro období 2019 až 2020,“ řekl Novinkám Václav Loula, šéf stálé komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO).