Článek
„Téměř dvě třetiny incidentů (57 procent) spadaly do kategorie chybně nastaveného počtu náprav vozidla. Sedmnáct procent přestupků představovala jízda bez platné smlouvy s provozovatelem mýtného systému. Třetím nejčastějším případem porušení pravidel pro úhradu mýtného je jízda s nedostatečným kreditem u vozidel, která jsou registrována v předplaceném režimu (11 procent),“ uvedl Beneš.
Mýtný systém prostřednictvím 66 pevných kontrolních stanic zmonitoruje za den průměrně 270 000 vozidel s hmotností nad 3,5 tuny. Vozidla nad 3,5 tuny kontroluje také Celní správa, která v průměru denně prověřila 140 aut. Loni to bylo průměrně 4500 vozidel denně. Celní správa v letošním prvním pololetí na pokutách za mýtné přestupky vybrala 2,5 milionu korun, loni to bylo 14,5 milionu.
Stát zkouší, co lidé strpí. Ministerstvo řeší mýtné i pro osobní auta
Největší podíl na celkovém počtu přestupků měla v prvním pololetí česká nákladní auta, a to 38 procent, tedy stejně jako loni. „Dvacet jedna procent incidentů připadá na vozidla z Polska, šest procent na vozidla z Rumunska a pět procent na vozidla z Německa,“ řekl Beneš.
Provozovatel mýtného systému, společnost CzechToll zaznamenané incidenty předává k řešení Celní správě, která uděluje sankce a rozhoduje o jejich výši. V letošním prvním pololetí Celní správa vedla 11 206 řízení o mýtných přestupcích. „V rámci jednoho řízení se projednávají všechny takzvané incidenty detekované systémem elektronického mýtného (SEM) pro kontrolované vozidlo,“ řekla mluvčí Celní správy Hana Prudičová.
Provozovatelé nákladních automobilů zaplatili letos za první pololetí na mýtném v Česku 8,5 miliardy korun, což je o jednu miliardu více než v loňském prvním pololetí. V České republice je podle Prudičové nyní zpoplatněno 2835 kilometrů dálnic a silnic první třídy, meziročně o 435 kilometrů více. Povinnost platit mýtné se vztahuje na vozidla s hmotností nad 3,5 tuny.