Hlavní obsah

Mýtného se řidiči osobních aut zatím bát nemusí

Zatímco v některých státech platí mýto i osobní automobily, Česko nejméně do roku 2014 k takovému kroku nepřikročí, byť by to byl vydatný příspěvek pro opravy a další výstavbu dálniční sítě.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Článek

„Jsem přesvědčen, že zavedení elektronických kupónů místo papírových dálničních známek není v ČR nejméně do roku 2014 realizovatelné, a tedy ani placení mýtného pro osobní auta. Ještě předtím totiž musíme dořešit rozšíření mýtného systému i na komunikace nižších tříd,“ Uvedl v České televizi ministr dopravy Pavel Dobeš (Věci veřejné).

Za přiměřené mýtné pro osobní vozidla bych považoval částku kolem šedesáti haléřů za kilometr.
Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch

Jak Právu potvrdil Martin Novák z tiskového odboru ministerstva dopravy (MD), ve střednědobém výhledu rozvoje dopravy, s nímž už Dobeš seznámil vládu, se s mýtným pro osobní auta ani s dalším zdražováním dálničních známek skutečně nepočítá.

„Platná legislativa navíc neumožňuje, aby cena roční známky přesáhla 1500 korun. Museli bychom předložit novelu zákona, ale nic takového naše ministerstvo nechystá,“ ujistil Novák.

Zatímco ještě v roce 2009 se za roční dálniční známku platilo v ČR 1000 korun, o rok později 1200 Kč. Nyní její cena stoupla o další třetinu na 1500 Kč a prudce vzrostla i cena kupónů s kratší časovou platností. Stát tak letos z prodeje dálničních známek získá zhruba o 700 miliónů korun více než loni a dalších 1,4 miliardy Kč navíc mu vynese zdražení mýtných sazeb pro nákladní vozidla o 25 procent, k němuž došlo od letošního 1. ledna.

Politici se bojí reakce voličů

Mýtné i pro osobní auta je pro některé české politiky velmi lákavou myšlenkou. Už dříve se takový požadavek ozýval především z řad ODS. Vždy se však od něj nakonec upustilo kvůli obavám z negativního ohlasu voličů.

Podobný osud zřejmě čeká úvahy o mýtném pro osobní auta v Německu, kde se jeho zavedení snaží prosadit spolkový ministr dopravy Peter Ramsauer.

K radikálnímu kroku už naopak přistoupili Poláci, kde bylo loni výkonově zpoplatněno 1700 kilometrů komunikací a na tamějších dálnicích teď musí mýtné platit nejen nákladní, ale i osobní vozidla.

Podmínkou jsou přijatelné sazby

Polský mýtný systém, stejně jako ten český, vybudovala firma Kapsch. Na otázku Práva, jestli by mýtné pro osobní auta bylo v naší republice rozumné, odpověděl už dříve generální ředitel Kapsche Karel Feix: „Pro rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury by to bylo přínosem, ovšem za podmínky, že se stanoví rozumné sazby, aby to řidiče nevyhnalo z dálnic. Za přiměřené mýtné pro osobní vozidla bych považoval částku kolem šedesáti haléřů za kilometr.“

Související témata:

Výběr článků

Načítám