Článek
Vláda ve středu schválila návrh ministra dopravy Milana Šimonovského na postup v zavádění elektronického mýtného. Systém měl odstartovat již na počátku roku 2006, avšak dosud není vybrán systém jakým bude mýtné výbíráno. O tom teprve rozhodně výběrové řízení. "Pokud se smlouvu s vítězem soutěže podaří uzavřít letos na podzim, bude ještě možné, aby se s mýtným začalo ve druhé polovině roku 2006," řekl Právu Šimonovský.
Dopravci budou za nákladní automobily nad 7,5 tuny platit mýtné na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací. Od roku 2008 i na silnicích první třídy. Délka zpoplatněných vozovek tak bude čítat 2460 kilometrů. Vláda se pro kategorii vozů nad 7,5 tuny rozhodla proto, aby nezatěžovala české menší dopravce v kategorii od 3,5 do 7,5 tuny. V návrhu s tím přitom počítala. Upřesnění ministři zveřejnili na tiskové konferenci po jednání vlády. Šimonovský předpokládá, že nákladní automobily nad 3,5 tuny budou mýtné platit od roku 2008.
Dálnice v ČR | ||
Název | délka km (1/2)* | trasa |
D1 | 297 (230/67) | Praha - Brno - Vyškov - Hulín - Přerov - Lipník n.B. |
D2 | 61 (61/0) | Brno - Břeclav - Slovensko |
D3 | 171,4 (26**/145,5) | Praha - Tábor - České Budějovice - Rakousko |
D5 | 150 (147/3) | Praha - Plzeň - Německo |
D8 | 92 (52/40) | Praha - Lovosice - Ústí n.L. - Německo |
D11 | 154 (42/112) | Praha - Poděbrady - Hradec Králové - Trutnov - Polsko |
D47 | 80,2 (0/80***) | Lipník n.B. - Ostrava - Polsko |
* - (1=v provozu/2=v přípravě) | ||
** - 8,3 km v plném profilu, 17,7 km v polovičním profilu | ||
*** - 2 km ve stavbě, 78 km v přípravě | ||
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR |
Roční čistý výnos přes pět miliard
Provozovatelem systému mýtného bude stát prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic. Vláda také uložila, aby vznikl řídící výbor, v němž budou zastoupeni ministři dopravy, financí, průmyslu a obchodu a informatiky. Řídící výbor vypracuje návrh podmínek soutěže na dodavatele systému mýtného. Do konce června pak vládě předloží ke schválení návrh sazeb mýtného.
Soutěž na projektového manažera vyhlásí řídící výbor do 15. února a na generálního dodavatele nejpozději do 30. června. Na podzim by pak být mohla podepsána smlouva s vítězným uchazečem, který systém mýtného vybuduje a bude odpovídat za jeho funkčnost.
Rychlostní silnice v ČR | ||
Název | délka km (1/2)* | trasa |
R1 | - | Pražský okruh |
R4 | 89 (32/57) | Praha - Příbram - Nová Hospoda I/20 |
R6 | 167 (26/141) | Praha - Karlovy Vary - Cheb - Německo |
R7 | 82 (17/65) | Praha - Slaný - Chomutov |
R10 | 71 (71/0) | Praha - Mladá Boleslav - Turnov |
R35 | - | podrobnosti |
R43 | - | podrobnosti |
R46 | 40 (40/0) | Vyškov - Olomouc |
R48 | - | podrobnosti |
R49 | 69 (0/69) | Hulín - Zlín - Slovensko |
R52 | - | podrobnosti |
R55 | - | podrobnosti |
R56 | 12,2 (12,2/0) | Ostrava - Frýdek-Místek |
* - (1=v provozu/2=v přípravě) | ||
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR |
Vybudování systému elektronického mýtného si vyžádá 12 až 13 miliard korun. Návratnost těchto nákladů očekává MD do dvou let. Na mýtném by se totiž mělo ročně vybrat až sedm miliard korun a čistý výnos je odhadován na více než pět miliard.
V soutěži zřejmě desítky uchazečů
Podle ministerstva dopravy se do výběrového řízení na generálního dodavatele přihlásí několik desítek uchazečů. Soutěž rozhodne i o tom, jaký systém mýtného bude v ČR uplatněn. Zda půjde o mikrovlnnou či satelitní technologii, nebo systém smíšený, uplatňovaný ve Švýcarsku.
Mikrovlnný systém nabídne v tendru firma Kapsch Telecom spolu se společností Autostrade, stoprocentně vlastněnou rakouským státem. Konsorcium Siemensu, T-Systems a Českého Telecomu půjde do soutěže s řešením použitým pro výkonové zpoplatnění v Německu (využití satelitu a mobilní technologie GSM). Smíšený systém bude prosazovat Transtoll, který v tom má zkušenosti z Austrálie. Čtvrtým velkým uchazečem je konsorcium IBM se švýcarskými firmami Fela a Ascom. To ujišťuje, že by zvládlo mikrovlnné i satelitní řešení.