Článek
Změnu musí odsouhlasit vláda. Příjem z mýtného by měl zůstat zhruba stejný, mělo by se ale lépe rozložit vytížení dálnice.
Mýtné sazby se liší podle počtu náprav a emisních norem, které vozidla splňují. Jízda v pátek odpoledne vyjde draho především kamiony se čtyřmi a více nápravami a nízkou emisní normou. Ty nyní platí za kilometr nejvyšší sazbu 5,4 koruny, nově by to mělo být ještě o 2,7 koruny více. Například za cestu z Prahy do Brna zaplatí v pátek jednu auto o 540 korun více.
Naopak v ostatní dny a hodiny se mýtné mírně sníží v rozmezí od 1,7 procenta do 1,9 procenta. Dvěstěkilometrová cesta Praha - Brno potom vyjde zmíněný kamión o 20 korun levněji než dnes. "Jde především o regulaci provozu, co se týče vozů nad 12 tun, příjmy státu z mýtného se zásadně nezmění," uvedl Hanzelka. To byla jedna z podmínek dopravců.
Nižší sazby o haléře
Pokud si tak dopravce vybere, že pojede jindy než v pátek odpoledne a večer, mýtné se sníží u lehčích vozů o tři haléře, u těžších o osm haléřů na kilometr.
"Propočty ukazují, že by změny měly být pro dopravce z hlediska nákladů neutrální. Někdo zaplatí víc, někdo méně, ale nejde o velké peníze. Je to rozhodně lepší než úplný zákaz jízdy, ten by byl pro dopravce likvidační," potvrdil dohodu s ministerstvem mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.
Změny v mýtném musí ještě schválit vláda. Pokud se tak stane, začnou nové sazby platit od února, kdy začnou mýtné platit všechny auta nad 3,5 tuny. Nyní tak činí pouze vozy těžší 12 tun, tedy kamióny a autobusy.