Článek
"V konsorciích se sdružilo celkem osmnáct firem. Nabídky se pohybují od patnácti do 33,7 miliardy korun. Jde o sumu, za níž jsou jednotlivá konsorcia ochotna systém vybudovat a provozovat," sdělil náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek, jenž je předsedou výběrové komise. Ta začne nabídky hodnotit 6. října.
Kubínek tvrdí, že ministerstvo není z malého množství nabídek zklamáno. "Zklamání rozhodně necítíme, vždyť v tendru jsou opravdu významné firmy a další se nabízejí jako subdodavatelé."
Za kolik jsou uchazeči schopni vybudovat systém mýtného (v mld. Kč) | |
uchazeč | cena |
Ascom Fela + Damov ABD group | 15 |
Autostrade | 17,5 |
Kapsch PVT | 22 |
A-WAY + AŽD Praha | 33,7 |
Do soutěže se přihlásil i Kapsch, který systém zajišťuje v Rakousku a o němž se spekulovalo, že podmínky jsou ušity na míru právě jemu.
Naopak provozovatel systému v Německu T-Systems nabídku nepodal, zdůvodnil to přísnými podmínkami soutěže. Vadí mu především desetiměsíční časový horizont, v němž chce vláda začít mýtné vybírat. Podle T-Systems je takový termín nereálný.
Zákon zatím není
Daším důvodem, proč T-Systrems nabídku nepodal, byla nedokončená legislativa. Zákon, který má podmínky pro výběr mýtného upravit, leží stále ve Sněmovně. Komise tak vybere provozovatele, poslanci ale mohou podmínky nakonec změnit.
Stejné důvody odradily od účasti v soutěži i konsorcium společností Sanef a Logica. Vadily jim i vysoké sankce za nesplnění smluv.
Ministerstvo dopravy chtělo výběr mýtného spustit původně v roce 2006, nyní to odsunulo na rok 2007. Platit mají ze začátku pouze kamióny těžší 12 tun.