Článek
Na 980 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací se mýtné v ČR od těžkých kamiónů a autobusů vybírá od 1. ledna 2007. Za celý první rok činil výnos 5,565 miliardy korun.
Zpoplatněno mýtným je totiž od Nového roku navíc i 172 km vybraných úseků silnic první třídy. Kapsch odhaduje, že kamionoví dopravci letos zaplatí na mýtném přes šest miliard korun.
S mýtem na okreskách ministerstvo váhá
Kapsch v Česku ještě vybuduje mikrovlnný mýtný systém i na všech nových dálnicích, jejichž stavba začne nejpozději v roce 2017. Vyplývá to z třetího dodatku ke smlouvě, který s Kapschem uzavřel ministr dopravy Aleš Řebíček.
Pracovní skupina vedená profesorem Petrem Moosem z dopravní fakulty ČVUT ale už vypracovala koncept pro hybridní systém mýtného, jenž se má uplatnit pro zpoplatnění až deseti tisíc kilometrů silnic nižších tříd. Na dalších komunikacích první třídy by se podle tohoto záměru používaly portály a na silnicích druhé a třetí třídy satelitní systém.
Na otázku Práva, kdy tedy bude mýtné i na okreskách, však odpověděl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka: "Čekáme stále ještě na ekonomickou analýzu, kterou jsme si nechali vypracovat. Jestliže se ukáže, že náklady na hybridní systém by přesáhly výnosy, rozhodně do toho nepůjdeme."
Novela už připravena
V plném proudu je naopak příprava novely zákona č.13/2007, kterou chce ministerstvo dopravy od 1. ledna 2009 rozšířit mýtnou povinnost na všechna nákladní vozidla o hmotnosti nad 3,5 tuny.
"Předlohu čeká na jaře meziresortní řízení a ve druhé polovině roku ji projedná vláda a parlament," informoval Hanzelka. Ministerstvo dopravy nepochybuje, že novela bude schválena. Na výkonové zpoplatnění všech náklaďáků totiž panuje shoda napříč politickým spektrem.