Hlavní obsah

Mýtné jinde než na dálnici je nesmysl a Ťokovi hrozí vyšetřování, řekl exministr Žák

Novinky, bož

Ministerstvo dopravy se snaží urychleně dokončit zadávací dokumentaci tendru pro pokračování mýt v Česku po roce. Spěch však není na místě a hrozí, že tendr skončí průšvihem, tvrdí Zdeněk Žák, bývalý ministr dopravy a současný poradce prezidenta Miloše Zemana v rozhovoru pro deník Právo. Rozšiřování mýtného na 900 kilometrů silnic první třídy považuje za nesmysl.

Foto: Kateřina Šulová, ČTK

Exministr dopravy Zdeněk Žák kritizuje nový mýtný tendr.

Článek

„Mýtné prostě patří na dálnice, jen tam vybere významné peníze od tranzitujících těžkých kamiónů. Regionální mýto není prakticky nikde na světě, nedává to ekonomický ani regulační význam,” domnívá se Žák.

„Celý nápad s rozšiřováním mýta na 900 kilometrů jedniček je nesmysl, který si ministr Ťok nechal vnutit vládou navzdory odborným poradcům,” dodal.

Při agilnosti policie a státních zástupců by se Ťok mohl za pár měsíců dočkat vyšetřování
Zdeněk Žák, poradce prezidenta Zemana

Žák ministru Danu Ťokovi (ANO) vyčítá, že slíbil o budoucnosti mýta celospolečenskou diskusi, ke které nedošlo. „Místo toho se všechno upeklo v jakémsi koaličním handlu, za nímž, jak se povídá, rozhodně nejsou zájmy daňových poplatníků,” zdůraznil.

Ťokovi prý hrozí vyšetřování

Žák dále naznačil, že Ťokovi v souvislosti s tendrem může v budoucnu hrozit vyšetřování.

„Nechci strašit příkladem exministryně obrany Vlasty Parkanové, ale při agilnosti policie a státních zástupců by se Ťok mohl za pár měsíců dočkat klidně vyšetřování,” spekuluje Zemanův poradce.

Experti, které si stát platí, spočítali, že optimální je rozsah zpoplatnění, který máme teď, čili jako v Rakousku
Zdeněk Žák, poradce prezidenta Zemana

K tomu by podle něj mohlo dojít, „pokud se ukáže, že jím zvolený přístup vedl ke znehodnocení státní investice do současného mýta za situace, kdy měl v ruce odlišný expertní posudek.”

Budovat nový systém je zbytečné

„Experti, které si stát platí, spočítali, že optimální je rozsah zpoplatnění, který máme teď, čili jako v Rakousku,” připomněl Žák s tím, že není třeba budovat nový mýtný systém vedle dosavadního.

Zdůraznil, že i když má Kapsch pošramocenou pověst, jsou zde další firmy, které by mohly systém provozovat. „V Evropě je spousta dalších, které by se přihlásily do tendru na provoz mikrovlnného systému, a náš stát by získal skvělé podmínky pro další desetiletku,” uzavřel exministr.

Související články

Výběr článků

Načítám