Článek
Právo o tom informovala mluvčí ministerstva dopravy (MD) Marcela Žižková. Ministr dopravy Milan Šimonovský totiž podepsal koncem minulého týdne s vítězem tendru na dodávku mýtného systému rakouskou firmou Kapsch dodatek ke smlouvě, podle kterého bude vyžadovat v prvním kroku zpoplatnění jen na dálnicích.
Na silnicích první třídy se má mýtné od kamiónů podle dodatku začít vybírat nejpozději do 30. června 2007. Termíny pro vybudování systému jsou velmi napjaté. "Vítězná firma totiž nemohla využít celou lhůtu 12 měsíců na vybudování mýtného systému stanovenou v zadávací dokumentaci," řekla Právu Žižková.
Smlouva MD s Kapschem byla vzhledem k průtahům ve výběrovém řízení podepsána až 29. března letošního roku. Soutěž již u českého antimonopolního úřadu a správního soudu napadly neúspěšné firmy, které se rovněž tendru zúčastnily. Krajský soud v Brně stále ještě šetří žalobu na antimonopolní úřad, kterou v kauze mýto podala letos 24. března italská Autostrade.
Některé firmy se obrátily také na evropské instituce. Vláda původně chtěla zpoplatnit od roku 2007 jen dálnice, na silnice 1. třídy se mýtné mělo rozšířit až o rok později. Vítěz tendru Kapsch ale nabídl spojit obě etapy a zpoplatnit naráz od příštího ledna všech 2100 kilometrů komunikací.
Výnos až deset miliard
Mýtné by měly platit kamióny nad 12 tun. Výnos má dosáhnout asi deseti miliard korun, což je desetinásobek současného výběru z dálničních známek pro kamióny. Šimonovský předpokládá, že budoucí vláda brzy rozšíří zpoplatnění na všechna vozidla nad 3,5 tuny. Pak by výnos dosahoval 24 až 25 miliard korun.
Po zavedení mýtného by kamióny v Česku mohly za průjezd některými dálničními úseky platit až deset korun za kilometr. Vyplývá to z návrhu sazeb, který vypracovalo ministerstvo dopravy.
"Průměrná sazba má být 4,05 Kč/km. Ministerstvo dopravy však stanovilo sedm základních tarifních pásem od 1,90 do 7,80 koruny. Navíc počítá s rozdílným nočním a denním tarifem a přirážkami pro vozidla nesplňující přísné ekologické normy. Tyto kamióny mají v nejvyšším tarifním pásmu platit až deset korun za kilometr," řekl Právu generální tajemník sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar.
O výši rozhodne nová vláda
Návrh sazeb byl před měsícem postoupen do meziresortního připomínkového řízení a vláda se jím má zabývat v září. O definitivní výši mýtného tedy bude rozhodovat až nový kabinet, jenž vzejde z nynějších povolebních jednání.
Česmad proti návrhu sazeb ostře protestuje a doufá, že se ho podaří zvrátit. Obává se ale, že zelení, pokud zasednou v nové vládě, budou prosazovat ještě vyšší tarify, což by bylo pro dopravce likvidační.
"Vyděsily mne spekulace v médiích, že post ministra dopravy by mohli v příští koaliční vládě obsadit právě zelení," prohlásil Špryňar.
Nákladních aut ještě přibude
Některé dopravní firmy si už plánují, že po odstartování mýtného budou se zbožím vypravovat místo jednoho těžkého kamiónu dvě lehčí vozidla, aby nemusely platit.
A vyjít vstříc se jim snaží i výrobci. Například Avia již představila kamión o hmotnosti 11,99 tuny, tedy pod zmíněný limit.