Článek
"Pro příhraniční úseky silnic první třídy počítáme opět s mikrovlnným systémem. Bude tam ale stát jen 40 až 60 bran. Pro zbývajících 5000 km jedniček a vybrané silnice druhých a třetích tříd chceme pak využit satelitní systém, na jehož dodavatele vyhlásíme v srpnu nebo září výběrové řízení," sdělil na pondělní tiskové konferenci ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS).
Soutěž chce MD ukončit ještě letos, aby vítěz získal alespoň rok na vybudování satelitního systému. Na silnicích by se pak mělo začít mýto vybírat od 1. ledna 2009. [celá zpráva] Řebíček ale připustit, že vzhledem k nutnosti změnit legislativu a konzultovat záměr s Evropskou komisí se termín může posunout až na leden 2010.
Ministerstvo dopravy ujišťuje, že jeho cílem není zpoplatnit každou cestu, ale pouze významné komunikace. A dále ty, které zabrání dopravcům vyhnout se objížděním placení mýtného. Celkem by mýtný systém měl v budoucnu zahrnovat asi 10 000 kilometrů komunikací, tedy zhruba pětinu, jež v ČR jsou.
"Jestliže se mi ale nepodaří prosadit ve vládě a parlamentu rozšíření mýtné povinnosti na všechna nákladní vozidla o hmotnosti nad 3,5 tuny, nebude mít vůbec smysl silnice nižších tříd zpoplatňovat. Státu by se to finančně nevyplatilo," prohlásil Řebíček.
Řebíček požaduje platbu pro všechny náklaďáky
Na 980 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací se mýto vybírá od vozidel o hmotnosti 12 a více tun. "Státu to vyneslo již 2,234 miliardy korun," informoval generální ředitel firmy Kapsch Telematic Services Karel Feix.
K řešení technických, ekonomických a právních problémů spojených se záměrem zpoplatnit i silnice nižších tříd ustaví Řebíček tři pracovní skupiny.
Na otázku Práva, jak chce vyhlásit výběrové řízení, když prosadit mýto pro všechna nákladní vozidla bude velmi obtížné a vyžádá si to spoustu času, Řebíček odpověděl: "To je sice pravda, ale s tendrem nemohu otálet. Jestli se pak satelitní systém bude či nebude realizovat, je otázkou politického rozhodnutí."
Rozšíření mýtného na všechna nákladní auta nad 3,5 tuny by se výrazně dotklo českých dopravních firem. Vždyť k letošnímu 1. lednu bylo podle centrálního registru evidováno v ČR celkem 118 475 nákladních aut o hmotnosti nad 3,5 tuny. Z toho 56 194 těžkých kamiónů a 62 281 vozidel od 3,5 do 11,99 tuny.
Dodavatel, který vzejde z výběrového řízení, musí zajistit, aby satelitní systém byl interoperabilní s mikrovlnným. Brány totiž bude Kapsch stavět i na všech nových úsecích dálnic a rychlostních silnic, jichž má být v ČR do roku 2013 dokončeno 1000 kilometrů.
Na otázku, jestli se Kapsch soutěže na satelitní řešení zúčastní, odpověděl Feix: "Jsme největším světovým dodavatelem mýtných technologií a máme zájem se přihlásit do každého smysluplného tendru."