Článek
Tunel Homole, na jehož výstavbu bylo samostatné výběrové řízení na zhotovitele v režimu Design & Build, kdy dodavatel zpracuje projekt a ujme se i stavebních prací, se bude částečně hloubit, částečně razit. Pro ražbu se použije takzvaná nová rakouská tunelovací metoda. Už dříve se takto stavěl například tunel Panenská, s délkou 2,1 kilometru nejdelší silniční tunel v zemi, nebo Lochkovský tunel na Pražském okruhu i tunel Valík na D5.
„Zhotovitel musí volit neortodoxní metodu. Musí nejprve injektovat samotný kopec, vytvořit v něm betonovou desku, aby se kopec nepropadl, a pak teprve odtěžovat. Byly tu i nápady celý kopec zmrazit a pak to razit v ledu,“ připomněl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl s tím, že nakonec ale byla zvolena výše popsaná metoda. Nejjednodušší by samozřejmě bylo, laicky popsáno, vykopat jámu, do ní posadit jakousi betonovou krabici, do ní tunel a vše zase zasypat.
„Ale vzhledem k požadavkům na ochranu životního prostředí touto cestou nejdeme,“ dodal Mátl.
Náročná stavba
Tunel sice nebude nejdelší na trase celé D35, ale zřejmě bude nejnáročnější.
„Na úseku ze Starého Města do Opatovce na Svitavsku bude postaven nový nejdelší tunel v Česku, bude mít téměř čtyři kilometry. Ale je tam stabilní geologické prostředí, bude se razit klasicky. Zde je způsob provádění složitý a specifický. Máme už zkušenost například z tunelu Panenská, ale že bychom museli tak silně injektovat kopec, aby vydržel ražbu, to obdobu nemá,“ potvrdil generální ředitel.
Stavba D35 zrychluje
Celý úsek Ostrov–Vysoké Mýto přijde stát na 3,2 miliardy korun.
„Je to důležitý úsek pro celkové zprovoznění D35, což je páteřní komunikace mezi západem a východem naší země. Také to má spoustu dalších dopadů ekologických, sociálních, uleví se obcím, které jsou přetížené dopravou, posílí to také bezpečnost silničního provozu,“ řekl během slavnosti poklepání základního kamene premiér Petr Fiala (ODS) s tím, že do dvou let by měl být úsek dokončen.
Trasa navazuje na úsek Časy–Ostrov, po němž se jezdí od prosince 2022. Jeho součástí bude i šest mostů a čtyři ptačí zábrany. Celkově lze říci, že stavba D35 za poslední roky výrazně zrychlila, takže propojení východních Čech a Olomouce by mohlo být hotovo do šesti let.
„Do konce roku 2027 bychom chtěli mít hotovou D35 až po Opatovec, tedy včetně tunelu Homole, obchvatu Vysokého Mýta i Litomyšle. Pak již bude zbývat pouze úsek, který chystáme v rámci PPP projektu,“ dodal Radek Mátl.