Článek
Rozdílné množství konzumentů pěnivého nápoje mezi oběma pohlavími se odráží i na typech zařízení, která navštěvují. Zatímco u mužů hrají prim klasické hospody, ženy mají více v oblibě kavárny a cukrárny.
Vyplývá to ze šetření, které provedlo Centrum pro výzkum veřejného mínění (CVVM). „Úbytek lidí, kteří pijí pivo, přitom není otázkou některé specifické demografické skupiny. Pokles průměrných hodnot na příslušných křivkách můžeme sledovat u všech základních skupin jak podle věku, tak podle vzdělání,“ konstatovali autoři výzkumu.
Podle odborníků za trendem stojí širší nabídka nápojů na trhu i to, že se lidé tolik nepotkávají v hospodách jako dříve.
Piva se v Česku loni vypilo nejméně od roku 1963
Muži, kteří pivo pijí, si jej přitom dají průměrně dvakrát týdně a vypijí ve stejném časovém období 7,5 půllitru. Ženy jej pak konzumují zhruba třikrát za čtrnáct dnů, přičemž vypijí asi dvě piva týdně.
Jak ukazují výsledky, pivo si udržuje atribut společenského nápoje. To znamená, že ho většinou lidé konzumují s někým dalším.
„Nicméně tento podíl v průběhu posledních deseti let klesá, a být při pití piva většinou sám je stále častější. V loňském roce tak svou situaci hodnotila třetina mužů a pětina žen,“ upřesnil průzkum. To se týká častěji vyšších věkových kategorií.
Nástup čaje a kávy
Mezi muži převážilo pití piva doma, ať už většinou, anebo vždy, zatímco ještě v posledním předcovidovém roce 2019 převažovala restaurace, hospoda či bar.
Pokud jde o samotné podniky, které lidé rádi navštěvují, tak nejoblíbenějšími jsou u mužů hospody a restaurace. U žen se postupně dostávají do popředí kavárny před restauracemi a cukrárnami.
Muži si vzhledem k typu podniku dávají častěji pivo. U žen je skladba nápojů pestřejší a objevuje se u nich tedy v podobné míře pivo, limonáda nebo džus.
„V posledních dvou letech však dominuje káva či čaj, a to přinejmenším od roku 2019 na úkor piva a od roku 2022 na úkor vína. Ostatně, nárůst obliby kávy a čaje při posezení s přáteli lze sledovat i u mužů, i když na podstatně nižších hodnotách,“ shrnuli autoři průzkumu.
Češi ctí značku
Jaké pivo lidé pijí? Více než třetina konzumentů a konzumentek se o značku nebo typ pokaždé nebo téměř pokaždé zajímá. Další téměř polovina mužů a čtvrtina žen se o to zajímá většinou.
„Konzumenti jsou poměrně konzervativní a dominuje mezi nimi věrnost oblíbené značce nebo několika značkám,“ uvedlo CVVM. Své oblíbené značky se drží devět z deseti mužů a sedm z deseti žen konzumujících pivo.
Loni by se jen sedm procent mužů a čtrnáct procent žen jednoznačně označilo za takové, kteří piva střídají a vyhledávají ta, která ještě neznají.
Celkový výstav českého piva přitom klesá. Loni se jen těsně udržel nad hodnotou 20 milionů hektolitrů, což představuje meziroční pokles skoro o tři procenta.
Češi loni vypili v průměru 256 piv na člověka, což je podle statistiků nejnižší spotřeba od roku 1963.