Článek
Ombudsman řešil případ podnikatele, jehož externí účetní zadala chybné variabilní číslo při platbě DPH. Částka přesahující 500 tisíc korun pak byla v důsledku toho připsaná na daňový účet jiné společnosti.
„Stěžovatel se o chybě dozvěděl až po několika měsících, když od finančního úřadu potřeboval potvrzení o bezdlužnosti, ovšem dozvěděl se, že peníze dluží. Požádal hned o převedení platby na svůj daňový účet,” uvedla mluvčí.
Finanční úřad však muži podle mluvčí nevyhověl s tím, že daňový účet, na nějž byla platba omylem zaslána, nevykazuje žádný přeplatek. Omylem zaslanou platbu už finanční úřad započetl na nedoplatky oné společnosti.
Podnikatel tak byl nucený uhradit daň znovu, protože z důvodu chybného zadání platby mu vznikl nedoplatek, který už finanční úřad začal vymáhat v daňové exekuci. S postupem úřadu však podnikatel nesouhlasil a dál se domáhal vrácení omylem provedené platby. Obrátil se proto na ombudsmana a také na soud.
Stát pomohl. Restauratér požádal úřad o odklad platby DPH, finanční úřad mu obstavil byt
„Ombudsman dospěl k závěru, že finanční úřad pochybil, když stěžovateli odmítl omylem zaslanou platbu vrátit. Podle daňového řádu má totiž zadavatel platby nárok na její vrácení, pokud prokáže, že platbu uskutečnil zřejmým omylem, a pokud současně nemá žádný daňový nedoplatek. Přesně to byl podle ombudsmana případ stěžovatele, takže finanční úřad měl povinnost mu platbu vrátit,” uvedla mluvčí.
Stejný názor jako veřejný ochránce práv podle mluvčí vyslovily i správní soudy - krajský soud i Nejvyšší správní soud. Finanční úřad stěžovateli platbu následně vrátil.