Článek
Funkce modré ikonky s fajfkou, jež má konkrétně zaručovat, že účet skutečně patří dané osobě, společnosti či instituci, byla doposud zdarma. Nový šéf Twitteru Musk však rozhodl, že si za ni bude účtovat osm dolarů (zhruba 190 Kč) měsíčně.
Zároveň se ale zrušil samotný ověřovací proces, takže za malý poplatek se může na Twitteru kdokoliv vydávat za kohokoliv. To vcelku očekávatelně vyvolalo zmatky.
V případě Eli Lilly si někdo jiný jménem společnosti zaplatil zmíněné „ověření“, takže účet navenek vypadal, že je pravý. Jak se později ukázalo, šlo o falešný účet. Mezitím už ovšem byly škody napáchány.
Falešný účet totiž zveřejnil tweet „S potěšením oznamujeme, že inzulin je nyní zdarma“, načež tato informace vyplašila investory, protože Eli Lilly tento lék pro diabetiky normálně prodává, byť jeho cenu v posledních letech značně snížila. Na akciích firmy se každopádně falešná informace podepsala okamžitě – v pátek v jednu chvíli oslabily o šest procent.
Musk zakázal zaměstnancům Twitteru práci z domova, nevyloučil bankrot
Opravdový účet Eli Lilly uvedl později ve svém tweetu věci na pravou míru. „Omlouváme se těm, kterým byla doručena zavádějící zpráva z falešného účtu Lilly,“ oznámil firemní účet. Akcie poté částečně ztrátu umazaly, obchodní den uzavřely s propadem o 4,37 procenta.
Tržní kapitalizace firmy přesto během jediného dne ztratila přes 15 miliard dolarů (353,3 miliardy Kč).
Roli v tom ale sehrálo více faktorů. Propad akcií totiž ovlivnil také pokles v tržbách nejprodávanějšího léku firmy a také středeční rozhodnutí soudu, kvůli kterému musí Eli Lilly zaplatit konkurenční společností Teva 176,5 milionu dolarů (4,16 miliard Kč) za porušení patentů ve výrobě léku na migrénu.
We apologize to those who have been served a misleading message from a fake Lilly account. Our official Twitter account is @LillyPad.
— Eli Lilly and Company (@LillyPad) November 10, 2022
S podobnými případy, kdy se falešné účty baví na konto známých značek, se po zavedení zpoplatněného ověření roztrhl pytel. V naprosté většině ovšem šlo o očividný humor. Modrou fajfku například od Twitteru dostal účet s názvem Jesus Christ.
A s hyperbolickými tweety se vytasily třeba i naoko ověřené, avšak také parodické účty Coca-Coly, Nestlé, či dokonce Tesly, jejímž vlastníkem je rovněž Musk.
Falešný účet Coca-Coly například tweetoval: „Věděli jste, že Coca-Cola zvyšuje vaše riziko rakoviny o 67 procent? Stojí to za to!“ Falešný účet konkurenční PepsiCo zase bavil sdělením, že „Coke is the best“.
Sám Musk v nepřímé reakci v pátek na svém Twitteru napsal, že pravidla ohledně parodických účtů budou přísnější. Nejen na profilu, ale přímo v názvu účtu bude muset být nově uvedeno, že se jedná o parodický účet, aby to bylo pro uživatele přehlednější.